Verdensberømt videnskabskonference rammer AU

Hvis man kan tale om mode inden for videnskab, kommer man ikke uden om fænomenet TED Talks. Til maj er Aarhus Universitet vært for det første officielle TEDx arrangement i Aarhus nogensinde.

Foto: TEDx/flickr

Under sloganet ”Ideas worth spreading” har nonprofitorganisationen TED's videnskabskonferencer spredt sig fra USA til Europa og Asien og via live stream og YouTube samlet millioner af fans verden over.

Den 9. maj på AU kan 100 heldige interesserede få lov at opleve hypen på egen krop, når lokale arrangører afholder det første officielle TEDx-arrangement i Jyllands hovedstad nogensinde, TEDxVennelystBlvd.

TEDx er det tætteste, man kommer på TED-konferencer, hvor anerkendte videnskabsfolk, kulturpersoner og erhvervsledere holder såkaldte talks, på højst 18 minutter om alt fra, hvad der motiverer os i tilværelsen til de store spørgsmål om universet.

X’et i TEDx betyder blot, at konferencen er arrangeret af lokale ildsjæle, men med licens og godkendelse fra hovedorganisationen.

”Vi vil gerne have, at Aarhus oplever TEDx-ånden og bliver en del af fællesskabet. Det er Danmarks næststørste by og fyldt med studerende, og vi mener, at Aarhus er klar til at sprede idéer, der er værd at sprede,” siger talsperson Galuh Wulandari, som er fra Indonesien og tager sin kandidat på AU.

Talerne bliver offentliggjort i løbet af april. Men Galuh Wulandari vil allerede nu afsløre, at konferencedeltagerne kan glæde sig til talks fra en række prominente lokale professorer og kunstnere.

Temaet for det første TEDx-arrangementet i Aarhus er ”Time and timing”. Begivenheden finder sted på Aarhus Universitet i Peter Bøgh Andersen Auditorium, Helsingforsgade 14.

Vil du med til arrangementet skal du ansøge via hjemmesiden www.tedxvennelystblvd.com.

Link til ansøgningsformular vil være tilgængeligt fra i dag onsdag den 25. marts.

Se komikeren Geo talk til TEDx Copenhagen