AU-historikere fører dig gennem danmarkshistorien – det er gratis, og du kan ligge på sofaen imens

Var vikingetiden, som den fremstilles i ’Vikings’? Hvordan endte Danmark med at afstå Sverige og Norge? Har der bare været ren fremgang siden besættelsen? Det og meget andet bliver du klogere på, hvis du følger det gratis onlinekursus i Danmarks historie fra vikingetid til nutid, som historikere fra Aarhus Universitet står bag.

Foto: Colourbox

Fra vikingetogter i Nordsøen til klimadagsordener i en globaliseret nutid. Så bredt spænder nedslagspunkterne i onlinekurset 'En danmarkshistorie – Fra vikingetid til nutid' på danmarkshistorien.dk.

Kurset er oprettet med henblik på, at studerende på deres første år eller personer med en generel nysgerrighed og interesse for dansk historie kan dykke ned i de vigtigste begivenheder og perioder i Danmark fra år 790 til nu. Kurset er skabt af historikere på Aarhus Universitet og består af ni lektioner, som hver indeholder tekster, film og quizzer om den pågældende historiske periode.

De lange linjer

I introduktionen til kurset skriver historieprofessorerne Bjørn Poulsen og Thorsten Borring Olesen, at denne danmarkshistorie skildrer de lange linjer i Danmarks historie.

”Den danmarkshistorie, der præsenteres her, er historien om udviklingen af den politiske enhed Danmark. Det har derfor været alle forfatteres opgave at give en oversigt over politiske udviklinger i deres perioder”.

Stoffet i hver lektion er opdelt i en præsentation af landets geografiske område, internationale relationer, politiske forhold og kulturhistorie.

Kurset er frit tilgængeligt for alle, og man kan som bruger frit vælge, om man vil følge alle ni lektioner eller blot dykke ned i få udvalgte lektioner.

Også på engelsk

Kurset egner sig også til internationale medarbejdere og studerende, der gerne vil blive klogere på Danmarks historie, idet teksterne er oversat til engelsk, og der er mulighed for at få engelske undertekster i videoerne.

Korrekturlæst af Charlotte Boel