AU undersøger kinesiske ph.d.-studerendes kontrakter for urimelige vilkår – herunder krav om loyalitet til regimet

Aarhus Universitet har suspenderet optaget af kinesiske ph.d.-studerende, som er indskrevet på AU med finansiering fra det statsfinansierede Chinese Scolarship Council. Universitetet vil gennemgå de studerendes kontrakter for at afdække, om de er underlagt urimelige vilkår – herunder krav om loyalitet til regimet. Det sker på baggrund af en sag fra Sverige.

Brian Vinter er prodekan for forskning ved Faculty of Technical Sciences ved Aarhus Universitet (Tech). Tech er det fakultet ved AU, som har indskrevet flest kinesiske ph.d.-studerende med de omtalte CSC-stipendier. Universitetet har nu suspenderet optaget af studerende med disse stipendier, mens det undersøges, om de ph.d.-studerende er underlagt urimelige vilkår som følge af kontrakter med CSC. Foto: Lars Kruse, AU Foto

Aarhus Universitet har suspenderet optaget af kinesiske ph.d.-studerende, som får finansieret deres forskningsophold ved AU med stipendier fra Chinese Scolarship Council (CSC), der er finansieret af den kinesiske stat. AU vil nu gennemgå de ph.d.-studerendes kontrakter med CSC for at vurdere, om de studerende har været pålagt urimelige vilkår af regimet i deres hjemland, herunder om de har skullet aflægge loyalitetserklæring til Det Kommunistiske Parti.

Det sker efter en sag fra Sverige, som blev afdækket af Dagens Nyheter. Her kom det frem, at en kinesisk ph.d.-studerende ved Lunds universitet havde indgået en kontrakt, hvori vedkommende havde accepteret krav om loyalitet til regimet, krav om at vende hjem til moderlandet og krav om at stille med garanter, som ville blive sanktioneret økonomisk i tilfælde af misligholdelse af kontrakten. Efterfølgende har Lunds universitet stoppet optaget af ph.d.-studerende med stipendier fra CSC. Det skriver Information mandag.

Avisen oplyser desuden, at foruden Aarhus Universitet har også Syddansk Universitet, Københavns Universitet, Aalborg Universitet og DTU optaget kinesiske ph.d.-studerende med CSC-stipendier.

Bekymret for de studerendes vilkår

Faculty of Technical Sciences (Tech) er det fakultet ved Aarhus Universitet med den største andel af kinesiske ph.d.-studerende, der kommer med et stipendium fra CSC. Af de i alt 46 ph.d.-studerende på disse CSC-stipendier er de 33 fra Tech.

Brian Vinter, der er prodekan for forskning ved Tech, forklarer, at fakultetets primære bekymring retter sig mod de betingelser, som de kinesiske studerende angiveligt skal indgå, når de underskriver en aftale med CSC – herunder om der skal betales erstatning til CSC, hvis den studerende afbryder sit ph.d.-studium.

”Vi ønsker naturligvis ikke, at man arbejder på en ph.d. hos os imod sin vilje eller er underlagt vilkår, som ikke er rimelige, så det er rettidig omhu at undersøge, om det også gælder CSC-stipendiater hos os,” siger Brian Vinter, der understreger, at AU for nuværende ikke ved, præcist hvad der står i de ph.d.-studerendes kontrakter – eller hvordan det skal fortolkes.

”Det skal vi have en af universitetets Kinakyndige forskere til at udlægge for os,” siger han.

Sikkerhedspolitik spiller også en rolle

Universitetet blev først opmærksom på problematikken omkring CSC-kontrakterne, da journalister i forbindelse med sagen i Sverige begyndte at henvende sig, fortæller Brian Vinter.

”Vi har hidtil primært haft fokus på at sikre AU’s vilkår – altså hvorvidt der følger betaling med de studerende og at sikre rammerne omkring forskningsprojekterne. Men på baggrund af denne sag står det klart, at vi også skal være opmærksom på de vilkår, de studerende er underlagt – og det gælder ikke kun studerende fra Kina, men også studerende fra andre lande.”

Har I gennemført en sikkerhedspolitisk screening af de studerende, inden de bliver optaget?

”Det er vi på Tech begyndt på det seneste år som følge af den aktuelle sikkerhedspolitiske situation og på baggrund af rapporten fra URIS-udvalget under Uddannelses- og Forskningsministeriet (rapport om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde, red.). Det omfatter nogle af de pågældende studerende fra Kina, men ikke dem, der er optaget for mere end et år siden. Og det har som sådan ikke noget med CSC-stipendierne at gøre. Det relaterer udelukkende til en sikkerhedspolitisk vurdering af visse stater, herunder Kina,” siger Brian Vinter. Han oplyser, at Tech kører et pilotprojekt om netop sikkerhedspolitisk baggrundsscreening af både forskere og studerende.

Prodekan: vi står på mål for den akademiske frihed

Prodekanen er imidlertid ikke bekymret for, at der er sket brud på den akademiske frihed på AU, hvis det skulle vise, at de kinesiske ph.d.-studerende har underskrevet kontrakter, der omfatter loyalitet til regimet.

”Jeg er fuldt ud overbevist om, at fakultetets vejledere står på mål for den akademiske frihed. Alle ph.d.-studerende er jo tilknyttet en vejleder ved AU, og der sker også en pre-screening, idet man skal have indstillet sit forskningsprojekt, når man søger optag hos os, og det foregår sammen med en dansk vejleder, som står inde for den forskningsmæssige frihed i projektet,” siger Brian Vinter.

”Det centrale for mig at se er mere et filosofisk spørgsmål om, hvad der er bedst – at få en ph.d. under ikke optimale forhold – eller ikke at få den?”

Hvad tænker du selv om det spørgsmål?

”Det vil jeg gerne vente med at svare på, til jeg kender indholdet af vores ph.d.-studerendes kontrakter.”