Omnibus prik

Fire AU-studerende deltager i EM i atletik

EM i atletik blev afholdt i Rom 7-12. juni, og her konkurrerede fire studerende fra Aarhus Universitet på de korteste distancer såvel som de længste. Læs her hvordan det er gået de fire.

Simon Hansen og Mette Graversgaard er blandt de fire AU-studerende, der dystede ved EM i atletik i Rom i weekenden. Foto: Esben Zøllner Olesen & privat

Artiklen er opdateret med seneste resultater 13. juni 2024.

Mellem 7-12. juni har fire studerende fra Aarhus Universitet deltaget ved EM i atletik, som blev afholdt i Rom.

To atleter, som til daglig studerer ved Aarhus Universitet, løb søndag 9. juni mesterskabets længste distance: Halvmaraton

klokken 9.00 søndag 9. juni løb Jacob Sommer Simonsen halvmaraton gennem Roms gader, og en halv time senere, klokken 9.30, blev Sara Schou Kristensen sendt afsted på de 21,0975 kilometer. Begge blev i øvrigt danske mestre ved Copenhagen Marathon i maj.

Sara Schou Kristensen kom i mål i tiden 1 time, 16 minutter og 45 sekunder og placerede sig som nummer 61.

Jacob Sommer Simonsen kom ind som nummer 50 i tiden 1 time, 6 minutter og 27 sekunder.

Jacob Sommer Simonsen studerer medicin på Aarhus Universitet, og Sara Schou Kristensen studerer molekylær medicin.

En anden atlet, som til daglig studerer på AU, Mette Graversgaard, løb sine 100 meter hæk fredag kl. 10.10. Hun kom over målstregen som nummer fire i en tid på 13,42 sekunder, hvilket desværre ikke var nok til at kvalificere sig til semifinalen. Sprinteren studerer til daglig molekylærbiologi på Aarhus Universitet.

Mette Graversgaard løb også 4x100 meter med det danske stafetlandshold. Stafetlandsholdet løb sit indledende heat 11. juni kl. 12.30, men formåede desværre ikke at kvalificere sig til semifinalen.

Simon Hansen, som studerer international virksomhedskommunikation i engelsk på Aarhus Universitet, deltog også ved to discipliner. Først ved 100 meter fredag 7. juni kl. 21.10, hvor han kvalificerede sig til semifinalen med tiden 10,22 sekunder. I semifinalen lørdag aften kl. 21.10 kvalificerede den 25-årige sprinter sig, som den første dansker nogensinde, til en finaleplads ved 100 meter i EM i atletik. I finalen samme aften løb Simon Hansen personlig rekord med 10,19 sekunder, og han placerede sig hermed som nummer 7.

Simon Hansen løb også 4x100 meter med det danske herrestafetlandshold. De indledende heat blev løbet kl. 12.00 tirsdag den 11. juni, og også her skrev Simon Hansen dansk sprinthistorie, da han, og de tre andre sprintere, kom helt til stafetfinalen onsdag 13. juni. Her placerede herrerne sig som nummer 6.

Alle atleterne er tilknyttet AU's dual career-program i AU Elitesport.

Korrekturlæst af Charlotte Boel