Gode råd til online undervisning: Husk den digitale etikette, afstem forventninger – og genovervej netundertrøjen
Fjernundervisning kan være mere intim end almindelige forelæsninger – og man kan sagtens opnå følelsen af fællesskab, selvom man sidder hver for sig. Sådan lyder det fra tre studerende, der er garvede modtagere af online undervisning. De guider her studerende og undervisere i, hvordan de får mest ud af de kommende uger med fjernundervisning.
Mere inspiration til online undervisning
Både Sofie Gajhede Studstrup, Merethe Haahr Francis og Josephine Eghave Midttun Solheim er lige nu frivillige i det it-didaktiske nødberedskab ITDD Champions og giver gode råd og sparring til undervisere, blandt andet via platformen Online Dialogisk Undervisning, på Facebook og Twitter (@ITDDChamp) og på webinarer:
- Torsdag 26. marts kl. 15.00-17.00: Hjælp til online undervisningsudvikling af hands-on online-aktiviteter v. Merethe Haahr Francis og Søren Baltzer
- Tirsdag 31. marts kl. 19.00-21.00: Undervisningen som muldyr eller pumapart: hybride samarbejder, samtaler og samvær v. Mikey Bruun Andersen
- Torsdag 2. april kl. 18.00-20.00: Online undervisning: Synkrone og asynkrone skriftlige dialoger v. Rikke Toft Nørgård og Sofie Gajhede Studstrup
Mens mange af AU’s studerende og undervisere i disse dage er ved at finde sig til rette i en virkelighed, hvor al undervisning foregår online, er det mere eller mindre business as usual for Sofie Gajhede Studstrup, Merethe Haahr Francis og Josephine Eghave Midttun Solheim. De er alle tre studerende på kandidatuddannelsen it-didaktisk design, hvor mere end halvdelen af undervisningen foregår digitalt. De er alle tre i gang med at skrive speciale og har undervejs i uddannelsen prøvet kræfter med flere forskellige former for online undervisning på flere forskellige platforme.
Og de har en håndfuld gode råd til, hvad studerende kan gøre for at få mest ud af fjernundervisningen. Desuden har de et par idéer til, hvordan underviserne bedst kan sætte rammerne for et online undervisningsforløb.
Hvor foregår undervisningen?
For de studerende handler det om på forhånd at være skarpe på, hvilke platforme og kanaler der bruges i undervisningsforløbet.
”Normalt plejer man jo at have styr på, i hvilken bygning og hvilket lokale undervisningen foregår. Men online skal man vide, hvilke kanaler der bliver brugt, hvor man kan træffe underviseren, og hvor man finder undervisningsmaterialerne,” siger Josephine Eghave Midttun Solheim.
Undervurdér ikke undervisningen, bare fordi den foregår online
Udover det tekniske bør forberedelsen til undervisningen være den samme som til almindelig undervisning i et auditorium eller på et hold.
”Man skal ikke undervurdere undervisningen, bare fordi den foregår online,” siger Josephine Eghave Midttun Solheim.
LÆS OGSÅ: It-didaktikere fra AU deler survival tips til online undervisning
Faktisk kan det være sværere at gemme sig i mængden online. Og det kan også gå lynhurtigt, når flere kommenterer online.
”Det kræver også en højere grad af selvdisciplin. Hvis undervisningen for eksempel også gemmes som video, er det let at tænke, at man bare kan se videre på et andet tidspunkt,” siger Josephine Eghave Midttun Solheim.
Husk den digitale etikette
Derudover peger de på vigtigheden af at få afstemt den digitale etikette på holdet. Er det for eksempel o.k. ikke at have sit webcam tændt – for eksempel hvis man har familie eller børn i rummet? Må man godt rejse sig for at hente en kop kaffe? Og er alle med på, at det er en god idé at slukke for sin mikrofon, når man ikke taler, så man ikke forpester det online klasselokale med baggrundsstøj fra sit hjem?
Som vi også kender det fra sociale medier, kan det også være lettere at forfalde til en hård tone, når man ikke sidder ansigt til ansigt med dem, man er i dialog med.
Du skal turde udstille dig selv
En anden erfaring, de tre studerende har gjort sig, er, at det gavner undervisningen, når man som studerende tør udstille sit arbejde online.
”Det kan være sådan noget med at lægge sine besvarelser op i god tid, så man på den måde bidrager til fællesskabet og bliver en del af hinandens proces, fordi man giver sine medstuderende mulighed for at læse med,” siger Sofie Gajhede Studstrup.
Du kan sagtens lave studiegrupper online
De tre studerende minder også om, at man sagtens kan lave studiegrupper online ved siden af undervisningen, for eksempel i Zoom eller på Skype. For det kan være rart at vende stoffet med nogle medstuderende. Det kan også bare helt enkelt være at mødes online på samme tid, så man har fornemmelsen af at sidde og læse sammen med andre – og lige kan stille et spørgsmål i ny og næ.
”Det kan være en måde at skabe nærvær og afhjælpe den ensomhed, som mange nok oplever i disse dage,” siger Sofie Gajhede Studstrup.
Rådet til undervisere: Hold det simpelt, og forventningsafstem
Idéen med studiegrupper giver de også videre til underviserne.
”Hvis ens undervisning ikke egner sig til synkronundervisning online, kan det være en idé at lave tvungne studiegrupper,” siger Josephine Eghave Midttun Solheim.
Derudover handler det for underviseren om at skabe struktur og om at holde det simpelt.
”Beslut dig for, hvilke programmer du vil bruge i undervisningen, i stedet for at eksperimentere med 20 forskellige,” lyder opfordringen fra Josephine Eghave Midttun Solheim.
De tre er alle glade for Zoom, hvor man har mulighed for at se hele holdet på én gang. Og i forhold til deling af filer og links anbefaler de Google Docs.
Underviseren skal også sørge for en forventningsafstemning. Både i forhold til den førnævnte etikette og i forhold til selve undervisningen.
”Man skal lave sit program på forhånd: Hvad skal der ske? Hvor lang tid er der sat af? Hvornår er der pause? Og hvornår slutter vi? Og det skal man fortælle de studerende fra starten af, så de ved, hvad de kan forvente,” siger Sofie Gajhede Studstrup.
Hun opfordrer også underviserne til at vælge et sted online, hvor de besvarer spørgsmål.
”Hvis man bare beder de studerende om at sende spørgsmål på mail, risikerer man, at mailboksen flyder over med spørgsmål, og at man skal svare på det samme spørgsmål 50 gange. Man kan med fordel også lave en FAQ eller opfordre studerende til at hjælpe hinanden online i for eksempel en facebookgruppe.”
Genovervej netundertrøjen – den kan virke forstyrrende
Både studerende og undervisere opfordres også til lige at give deres visuelle udtryk et hurtigt tjek, inden de hopper online.
”Det er ikke alle, der lige tænker over, hvordan de fremstår, når de bare sidder hjemme foran computeren,” siger Merethe Haahr Francis.
Det har hun selv erfaret som fjernunderviser på VUC.
”Jeg havde en elev med online, som sad i netundertrøje. Det var lidt forstyrrende – og jeg måtte sætte en post-it på skærmen for at dække ham,” griner hun.
Er det en dyne, jeg kan se?
På samme måde er det også fint at kaste et blik på, hvad der kan ses i baggrunden, mens man er online. For en af de ting, der er markant anderledes ved online undervisning i forhold til eksempelvis auditorieundervisning, er, at man inviterer underviseren og resten af sit hold med ind i sit hjem. Eller i hvert fald et udsnit af det.
”Det er rimeligt personligt,” siger Merethe Haahr Francis.
Josephine Eghave Midttun Solheim supplerer:
”Det er også noget, underviseren skal være opmærksom på – og det kan være godt lige at præsentere, hvor man sidder og hvorfor. Så de studerende ikke sidder og tænker: Sidder han i sit soveværelse? Er det hans dyne, jeg kan se – og ved han godt, at jeg kan se den?”
Og hvis man har potentielt forstyrrende elementer i nærheden såsom børn eller kæledyr, kan man også lige så godt gøre opmærksom på det fra starten, lyder rådet fra Sofie Gajhede Studstrup.
Mere inspiration til online undervisning
Både Sofie Gajhede Studstrup, Merethe Haahr Francis og Josephine Eghave Midttun Solheim er lige nu frivillige i det it-didaktiske nødberedskab ITDD Champions og giver gode råd og sparring til undervisere, blandt andet via platformen Online Dialogisk Undervisning, på Facebook og Twitter (@ITDDChamp) og på webinarer:
- Torsdag 26. marts kl. 15.00-17.00: Hjælp til online undervisningsudvikling af hands-on online-aktiviteter v. Merethe Haahr Francis og Søren Baltzer
- Tirsdag 31. marts kl. 19.00-21.00: Undervisningen som muldyr eller pumapart: hybride samarbejder, samtaler og samvær v. Mikey Bruun Andersen
- Torsdag 2. april kl. 18.00-20.00: Online undervisning: Synkrone og asynkrone skriftlige dialoger v. Rikke Toft Nørgård og Sofie Gajhede Studstrup