Guide: 7 gode råd til dig, der er i tvivl om dit studie

Er du i tvivl om dit studie? Så er du langt fra alene, og efteråret er netop højsæson for studietvivl. Det mærker AU’s studievejledninger år efter år. Vejledningskoordinator Simon Kristensen guider dig her til, hvordan du kan gribe det an, når studietvivlen rammer.

TEMA OM STUDIETVIVL

Denne guide er en del af Omnibus' tema om studietvivl

Læs også interviews med 4 studerende, som kom i tvivl  – og handlede på tvivlen:

På Omnibus' temaside kan du også læse flere artikler om studietvivl

Efteråret er sæson for studietvivl. Det mærker vejledningskoordinator Simon Kristensen fra administrationscenter Arts og hans kolleger år efter år.

”Når vi når til efteråret, melder tvivlen sig hos mange studerende. Og det er der mange grunde til. Hverdagen har meldt sig på studiet, og eksamenerne er i horisonten. Samtidigt bliver det koldere og mørkere, og mange begynder at miste motivationen. Tvivlen kan opstå i løbet af hele studiet, men vi ser det især blandt studerende på første semester.”

Men der er meget, du kan gøre, hvis du kommer i tvivl om, hvorvidt du er landet på det rette studie.

Her får du Simon Kristensens gode råd:

1. Giv dig selv plads til at tvivle

Det kan føles ubehageligt og skrøbeligt at være i tvivl, men det er en naturlig del af det at tage en lang uddannelse. Undersøg tvivlen, lyt til den og accepter den – frem for at skubbe den fra dig.

2. Undersøg tvivlen: Hvor kommer den fra?

Prøv at finde ud af, hvorfor du er i tvivl. Hvornår kommer tvivlen? Hænger den sammen med noget specifikt? For eksempel: Tvivler du på, om du er god nok fagligt? Har du svært ved at finde mening med studiet? Er du kommet dårligt fra start? Har du høje forventninger til dig selv? Kan du ikke se, hvad du skal bruge uddannelsen til? Er den funderet i det sociale på studiet? Tvivlen er som regel rettet mod noget bestemt. Det er godt at vide, hvor tvivlen stammer fra, når du skal finde ud af, hvor du skal sætte ind.

3. Tal med andre om din tvivl

Ofte er tvivl ikke noget, vi er fælles om. Vi går alene med den. Og det er et paradoks, at langt de fleste kommer i tvivl om deres studie, men at det samtidig er tabubelagt at tale om.

Sådan behøver det ikke at være. Brug dine medstuderende, din kæreste, din familie, din tutor eller os i studievejledningen. Hvis du føler, at det ér skamfuldt at tale med nogen, du kender, så brug os i studievejledningen. Vi står neutralt.

Og hvis ikke du vil tale med dine medstuderende, familie eller os – så tal med din guldfisk, hamster eller en dør om det. Det vigtige er, at du får sat ord på din situation.

4. Undersøg dine muligheder

Hvis du overvejer at skifte til en anden uddannelse, så undersøg, hvad der findes af muligheder. Deltag i U-days, kig forbi Studievalg i din by eller AU’s vejledningscenter, som har det brede overblik over uddannelserne på universitetet.

Hvis du er I tvivl om, hvad du kan bruge din uddannelse til, kan det være en idé at kontakte alumne-foreninger med tidligere studerende og høre, hvad de laver nu. Du kan også kontakte AU’s karrierecentre, eller tjekke på LinkedIn, hvilke jobs folk med din uddannelse lander i.

Handler din tvivl om, at du er nervøs ved eksamener eller mister motivationen, fordi det er hårdt og uoverskueligt, skal du vide, at der findes en masse muligheder for hjælp og støtte undervejs. Her kan vi hjælpe i studievejledningen.

Her kan der være hjælp at hente som studerende på AU

Studievejledningen: Studievejledningen tilbyder personlig hjælp til dig som studerende, hvis du møder udfordringer eller er i tvivl om noget på studiet. På linket her kan du i højre side finde kontaktinformation på dit fakultet. Studievejledningen har tavshedspligt.

Styrk dit studieliv: Styrk dit studieliv er en portal hos AU, der samler alle de tilbud, du kan benytte, hvis du vil have redskaber til at øge din studietrivsel eller bare generelt savner inspiration. På siden er der råd at hente, men der er også kontaktinformationer på de relevante, hvis du har brug for hjælp.

Karrierecentre: Karrierecentrene kan hjælpe dig med at komme i kontakt med virksomheder og organisationer i ind- og udland i forhold til jobs og praktikforløb. Indtil videre er det Arts og BSS Aarhus, der tilbyder vejledning på området.

SU-kontoret: Her kan du få hjælp til alt omhandlende din SU.

5. Skab overblik over konsekvenserne af dit valg

Forsøg at danne dig et overblik over, hvad der sker, hvis du vælger at stoppe på dit studie. Hvilke konsekvenser får det for din økonomi, din boligsituation og dit sociale netværk. Vær opmærksom på, at du har begrænset antal SU-klip, og at kollegier og studieboliger typisk kun er for studerende, der er indskrevet på et studie. Hvis du vil søge ind på et nyt studie, skal du være opmærksom på ansøgningsfrister.

6. Sæt en deadline

Sæt en deadline for, hvornår du skal træffe dit valg. Det er vigtigt at lytte til sin tvivl og tage den alvorligt, men det er også en hård proces at være i.

Hvis du oplever, at det er svært at træffe en beslutning, og du bliver ved med at vende og dreje tingene, eller at dine tanker kører i ring, er et godt råd at tømme hovedet ned på et papir. Skriv alle dine tanker og overvejelser ned – og bliv ved, indtil hovedet er helt tømt. Du skal ikke skrive i en bestemt form, og det behøver ikke være sammenhængende. Det vigtige er at få tankerne ned på papir, så du kan træde lidt væk og se, om nogle tanker er vigtigere end andre. Du kan også bruge listen som udgangspunkt for at skabe overblik over fordele og ulemper.

7. Det er svært at tage en pause – og der er andre muligheder

Det er svært at tage en pause fra studiet, fordi der kræves en særlig årsag til orlov for eksempel sygdom eller værnepligt. Men der kan være andre muligheder for at få lidt luft – eller luftforandring. Undersøg, om der på dit studie er mulighed for at skubbe fag, tage i praktik, samarbejde med en virksomhed eller tage på udlandsophold.

Korrekturlæst af Charlotte Boel.