Mette Tolstrup: Selvarrangeret udveksling (med hjælp fra EDU)

Mette Tolstrup læser psykologi og har selv arrangeret sit udvekslingsophold på University of Victoria i Canada. Hun rejste af sted i slutningen af august.

Grafik: Astrid Reitzel

Mit mål med at rejse: Jeg boede i Australien i ti måneder efter gymnasiet, og det gav en intens oplevelse af landet. Det vil jeg gerne prøve igen. Jeg ville have læst i New Zealand, men tuition fee’en (udgift til studieplads, red.) var alt for høj. I Canada rækker mit udlandsstipendium til 2/3 af tuition fee’en. Fagligt tror jeg også, at de fag, jeg får i Canada, er bedre alternativer til fagene på AU.

Mine erfaringer indtil nu: På psykologi er det generelt svært at komme på udveksling på bachelordelen, fordi vi ikke har en blok med valgfag. Det var også kun de mest populære universiteter, der udbød fag, som kunne meritoverføres direkte. Så det kræver ekstremt høje karakterer at komme i betragtning til en plads via en udvekslingsaftale. Derfor planlagde jeg selv med hjælp fra organisationen EDU, og det har været rart at have dem som mellemled mellem mig og værtsuniversitetet. Nogle gange kan man nemlig godt føle sig meget lidt værd i kontakten med de udenlandske universiteter.

Mit bedste råd: Tjek mulighederne i vanvittigt god tid! Jeg har brugt halvandet år på at finde et universitet og de rette fag.

Det har været svært: … at tro på, at det lykkedes. Der har været meget uvished undervejs, for hvis universitetet alligevel ikke oprettede det fag, jeg havde valgt, skulle jeg finde et nyt fag og igennem processen med forhåndsgodkendelse igen. Af samme grund købte jeg først billet i sidste øjeblik. Der har ikke været meget hjælp at hente fra AU i forhold til at arrangere et udvekslingsophold selv, så jeg har været glad for at kunne trække på EDU.

Det har været fedt: … at mærke, at jeg vil det så meget. Jeg glæder mig helt vildt – det er faktisk lidt underligt at glæde sig så meget til noget, man ikke helt ved, hvad er.