Nu kan du blive lyntestet for corona i Nobelparken

Fra 6. april åbner AU så småt for, at studerende og medarbejdere kan komme tilbage på campus med en negativ test som adgangsbillet. For at give flere testmuligheder tæt på campus har Region Midt etableret et testcenter i Nobelparken, hvor det er muligt at få lavet en lyntest uden tidsbestilling.

Det nye testcenter i Nobelparken ligger i bygning 1485 og har åbent alle dage kl. 8.00-20.00. Foto: Trine Marie Vestergaard

Bevæger man sig ind i Nobelparken fra krydset mellem Nordre Ringgade og Randersvej, skal man blot ane ’delien’ og indgangen til auditorierne, før en lang kø af mennesker stjæler fokus. Køen fortsætter til højre langs Jens Chr. Skous Vej, og for enden af vejen ved bygning 1485 møder du viftende lilla flag og indgangen til testcenteret.

Det er køen til et nyt testcenter, som Region Midt har etableret i Nobelparken. Det er Falck, som står for testcenteret, hvor alle kan møde op og få lavet en antigen-lyntest uden tidsbestilling.

Tirsdag omkring middag har cirka 40 mennesker stillet sig i kø. Iblandt er to bachelorskrivende studerende fra diplomingeniøruddannelsen i bioteknologi. Her er den negative test adgangsbillet for, at de kort efter kan møde op i laboratoriet.

Ved cyklerne står også tre medarbejdere fra Biomedicin, der er blevet testet for at være på forkant. De mangler endnu en konkret melding fra ledelsen, om de må komme tilbage på campus og arbejde – men skulle den komme i løbet af i dag, er testen nu klaret.

Nye restriktioner på campus

En negativ test, som ikke er mere end 72 timer gammel, er nemlig fra i dag et krav for at møde op på AU. Dette krav gælder overalt på campus både for studerende og medarbejdere.

Den 22. marts vedtog regeringen og samtlige af Folketingets partier med undtagelse af Nye Borgerlige en plan for genåbning af samfundet. Og ifølge planen kan nogle studerende og medarbejdere fra 6. april få adgang til at møde på campus.

LÆS OGSÅ: Genåbning af universitetet: Det ved vi

Fredag før påske sendte universitetsledelsen en mail til alle studerende og ansatte på AU, hvor de gjorde opmærksom på, at studerende og medarbejdere i et vist omfang kan få adgang til universitetet.

"Vi har fået mulighed for på daglig basis at give op til 20 procent af universitetets studerende adgang til undervisning og eksamensaktiviteter med henvisning til særligt at prioritere studerende på første år i forhold til undervisning. Derudover kan 10 procent af de studerende på daglig basis få adgang til læsepladser og grupperum. Udover ovenstående grupper kan afgangsstuderende på kandidatniveau gives adgang, hvis praksiselementer spiller en afgørende rolle for afslutning af uddannelsen", står der i mailen.

Det besluttes på fakultetsniveau, hvem der kan få adgang. Studerende kan få besked om mulighederne for at møde på campus igen via studieadministrationen, studieportalen og Blackboard. Medarbejdere kan forhøre sig hos nærmeste leder.

AU gør klar til selvtest

Men selvom det nye testcenter er åbnet i Nobelparken, er universitetsledelsen klar over, at den samlede genåbning af samfundet sætter pres på den offentlige testkapacitet.

”Der arbejdes derfor også intensivt på, at Aarhus Universitet hurtigst muligt i april måned er klar til at tilbyde studerende og medarbejdere et supplerende setup med superviserede selvtests”, skriver universitetsledelsen i mailen til alle studerende og ansatte på AU.

For at imødekomme dette søger AU i øjeblikket 15-20 testmedarbejdere til nyetablerede selvpodnings-testcentre på Aarhus Universitet fra 15. april. Arbejdsopgaverne er blandt andet at vejlede og sikre, at selvpodning udføres korrekt, samt registrere testresultater og melde positive testresultater til Styrelsen for Patientsikkerhed.

• Testcenteret i Nobelparken ligger i bygning 1485 og har åbent alle dage kl. 8.00-20.00. Det kræver ikke tidsbestilling.