Regeringen vil videreføre trecifret milliontilskud til de samfundsvidenskabelige og humanistiske uddannelser i 2023

Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund siger til Ritzau, at regeringen ønsker at videreføre taxameterløftet i år. Dermed vil de humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser fortsat blive løftet med 300 millioner kroner. Finansloven er dog endnu ikke på plads.

Foto: Lars Kruse/AU Foto

Længe har universiteterne i Danmark ventet på en melding fra regeringen om, hvorvidt de vil få tilført de cirka 300 millioner kroner til de samfundsvidenskabelige og humanistiske uddannelser, som det har været tilfældet siden 2010, hvor det såkaldte taxameterløft blev indført.

Søndag kom den længe ventede melding fra uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M). Til Ritzau siger hun, at en samlet regering står bag ”fortsat at investere mere i både undervisning og uddannelse” og således ønsker at videreføre taxameterløftet.

”Det havde været dejligt, hvis det var kommet tidligere, men jeg er helt sikker på, at man bliver glad for – også på universiteterne – at pengene kommer, selv om det er med lidt forsinkelse,” siger Christina Egelund.

Finansloven er endnu ikke på plads

I december sidste år, da den nye regering med Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne var på plads, vedtog et enigt Folketing en midlertidig bevillingslov for 2023, så statens udgifter og indtægter fortsætter med udgangspunkt i niveauet for 2022. Dermed blev taxameterløftet i hvert fald midlertidigt videreført. Den midlertidige finanslov skyldes, at finansloven er forsinket, da folketingsvalget blev afholdt på et tidspunkt, hvor man normalt forsøger at få finansloven for det kommende år på plads.

Vigtigt tilskud til universitetet videreføres i 2023 på midlertidig bevillingslov – uvist, om det kommer i finansloven

Mens regeringen ønsker at videreføre taxameterløftet for 2023, er årets finanslov altså endnu ikke på plads, og dermed er pengene endnu ikke fundet til landets universiteter. Ministeren siger dog til Ritzau, at hun har svært ved at forestille sig, at nogen af de andre folketingspartier vil være interesseret i ”at forringe uddannelseskvaliteten”.

FAKTA: Hvad er taxameterløft?

De humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser har de seneste 12 år fået tilført ekstra midler gennem det såkaldte taxameterløft.

Taxameterløftet blev indført, efter en rapport konkluderede, at disse uddannelser var underfinansierede.

Løftet fungerer på den måde, at en studerende, der har bestået sine eksamener, udløser 5.000 kroner mere om året end gældende takst. Samlet svarer det til cirka 300 millioner kroner om året for landets universiteter.

Underfinansierede uddannelser

Tilskuddet på cirka 300 millioner kroner er blevet givet som et årligt tilskud til universiteterne siden 2010, hvor en rapport viste, at de humanistiske, samfundsvidenskabelige, merkantile og teologiske uddannelser er underfinansieret.

Tilskuddet er vigtigt for Aarhus Universitet, der ifølge rektor Brian Bech Nielsen stod til at miste 75 millioner kroner, hvis ikke det blev videreført. Alene på fakultetet Arts ville det betyde et indtægtstab på 30 millioner kroner, har dekan Johnny Laursen tidligere fortalt.

I december fortalte AU's bestyrelsesformand Birgitte Nauntofte, at AU ville være nødt til at genåbne budgettet, hvis ikke taxameterløftet blev videreført i 2023. Det ville ifølge bestyrelsesformanden være "en højst usædvanlig situation at stå i".

Bestyrelsesformand efter udmelding om millionunderskud på AU: "Det er alvorligt, men vi klarer det her"

Dekan: Jeg havde tillid til dem

Efter søndagens melding er der tilfredshed at spore på AU. Dekan på Arts Johnny Laursen skriver på Twitter:

”Normalt er det ikke høfligt at sige 'Hvad sagde jeg?' Men i mit tilfælde sagde jeg, at jeg havde tillid til, at man ville honorere meldingen fra Jesper Petersen og Socialdemokratiet i den nye regering under Christina Egelunds ansvar. Den tillid var fortjent både for den tidligere og nuværende minister,” skriver Johnny Laursen.

Korrekturlæst af Charlotte Boel.