Omnibus prik

Replik: Kære forpersoner – vi er enige om det meste

Ja, universitetet er i sin kerne innovativt og tilfører samfundet værdi på mange fronter. Kan vi blive bedre til at "tale alt det gode op"? Det kan vi bestemt. Skal vi samtidig udvikle os og skabe en stærkere kultur for samarbejde og iværksætteri? Ja, det synes jeg – og på en måde, der favner vores mangfoldighed og vores styrker. Sådan skriver erhvervsdirektør ved Aarhus Universitet, Lone Ryg Olsen, i sin replik til de fem forpersoner for de akademiske råd, der i en kronik kritiserede Distinguished Senior Innovator-programmet og erhvervsdirektørens retorik i den forbindelse.

Lone Ryg Olsen er erhvervsdirektør ved Aarhus Universitet. Foto: Roar Lava Paaske

Tak til forpersonerne for de Akademiske Råd for at sætte fokus på innovation – vi er sådan set enige om det meste.

KRONIK: Vi er "inde i kampen" – innovation er hverdag på universitetet

Ja, universitetet er i sin kerne en innovativ organisation, der udforsker og udfordrer.

Ja, universitetet leverer allerede værdi til samfundet på mange fronter: Excellent forskning, fremtidens vidensarbejdere og omfattende vidensdeling fra foredrag til kvalificering af den offentlige debat, fra projekter med virksomheder til samarbejde med offentlige myndigheder.

Nej, Aarhus Universitet er ikke et elfenbenstårn, og ja, det er uretfærdigt, at omverdenen ikke giver os kredit for alt det, vi allerede gør.

Hvad skal vi gøre i den situation?

Kan vi blive endnu bedre til at ”tale alt det gode op”? Det kan vi bestemt.

Skal vi samtidig udvikle os og skabe en stærkere kultur for samarbejde og iværksætteri? Ja, det synes jeg – og det er også grundlaget for universitetets strategi på området.

Kan vi gøre det på en måde, der favner vores mangfoldighed og vores styrker? Det sker allerede hver dag.

Regeringen har netop offentliggjort en iværksætterstrategi, der taler om ”et uudnyttet potentiale for i højere grad at omsætte forskning til nye virksomheder og innovation i samfundet”. Før da påpegede den såkaldte Ketels rapport, at fremragende forskning i Danmark i for ringe grad omsættes til kommerciel innovation.

Den analyse har Aarhus Universitet for længst reageret på ved at etablere en række af de 'bottomup'-initiativer, I fra de Akademiske Råd efterspørger.

• Identificere barrierer – tjek
  • Frikøb i kortere tid – tjek
  • Rådgivning og støtte – tjek

Alle disse tilbud har, takket være Aarhus Universitets fremsynethed og støtte fra en række fonde, vokset sig stærke de seneste år. Både i det tværgående iværksætterhus The Kitchen og rundt omkring i de faglige miljøer – ligesom det sker på de øvrige danske universiteter. Flere og flere studerende og forskere følger deres egen nysgerrighed og finder nye måder til at nyttiggøre forskningsbaseret viden.

Når eksempelvis forskningsreservens midler til vidensbaseret innovation skal udmøntes på Aarhus Universitet, går de største portioner af penge til puljer, der giver forskere fra hele Aarhus Universitet mulighed for at sætte gang i nye former for innovation – baseret på egne idéer og drivkraft. Det hele bliver i øvrigt realiseret med Erhvervsudvalget som styrende organ og i dialog med alle fakulteter.

Igen, kære forpersoner – vi er mere enige, end I tror.

Initiativet skal rumme den faglige mangfoldighed

Supplerende til de mange tiltag kommer nu initiativet 'AU Distinguished Senior Innovator'. Det er et tilbud til forskere om at bruge op til fem år på at fokusere på en kombination af forskning og innovation. I realiseringen af det nye program har Erhvervsudvalget lagt stor vægt på, at initiativet skal rumme den faglige mangfoldighed på AU, og derfor vil programmet udfolde sig forskelligt på de forskellige fakulteter.

Der er plads til mange slags innovative løsninger, som kan skabe positiv forandring, og der er rum for flere tilgange. Nogle fakulteter ønsker én forsker i fem år, andre går efter flere forskere i kortere perioder. Nogle vil medfinansiere, så flere kan blive en del af programmet, andre supplerer med ekstern funding. Jeg synes egentlig, at det afspejler ”respekt for forskellighed”.

Lad mig til sidst tage fat i jeres fremstrakte hånd og ønske om samarbejde. Jeg er klar, og dialogkaffen er sat over.

P.S. Er det helt retvisende at citere mig for, at vi skal ”komme ind i kampen” i forbindelse med AU Distinguished Senior Innovators? Citatet er hentet fra en klumme, der handler om noget andet, nemlig Europas tab af konkurrencekraft. Senior Innovators er ikke del af den klumme og bliver ikke nævnt. Det bliver derimod flere gode initiativer på AU som ODIN. Det initiativ er vi til gengæld også enige om at støtte op om.

Korrekturlæst af Charlotte Boel