REPLIK: AU er i gang med at udse sig en afløser for STADS og DANS

Retorikstuderende Freja Kjærby sparker en åben dør ind, når hun skriver, at det er tid til at sende STADS og DANS på pension. For hun har ret; efter 30 år er systemerne uddaterede, og AU er derfor også i gang med at finde en afløser, skriver universitetsdirektør Kristian Thorn og vicedirektør for AU Uddannelse Anna Bak Maigaard.

Anna Bak Maigaard er vicedirektør for AU Uddannelse, mens Kristian Thorn er universitetsdirektør ved Aarhus Universitet. Foto: Foto: Privat & Roar Lava Paaske

Dette er et debatindlæg. Synspunkterne, som udtrykkes i indlægget, er skribenternes egne. Vil du deltage i debatten, så send dit indlæg til omnibus@au.dk

AU-studerende Freja Kjærby sparker i virkeligheden en åben dør ind, når hun her i Omnibus opfordrer os til at få sendt it-systemerne STADS og DANS på pension.

For hun har helt ret. Det er tid til et afdansningsbal.

Systemerne har længe været solide partnere, der har været i stand til at holde den administrative rytme hen over studieåret: Når nye studerende skulle optages og indskrives, når de skulle tilmeldes undervisning og eksamen, når der skulle registreres karakterer og studieaktivitet og meget mere.

Men efter næsten 30 års tro tjeneste må vi konstatere, at STADS og DANS har fået sværere ved at følge tempoet. De er ganske enkelt uddaterede; både hvad angår brugerflade og backend.

Slinger i valsen

Det har også været erkendelsen i universitetssektoren i en del år efterhånden. Til gengæld har der desværre været en del slinger i valsen, når det kommer til at finde en ny studieadministrativ dansepartner. Først og fremmest fordi STADS og DANS er så centrale for den daglige drift af uddannelserne, hvilket stiller store krav til driftssikkerheden fra dag ét, når et nyt system tager over. Men til dels også, fordi det har været udfordrende for de otte universiteter, som bruger systemerne i dag, at koordinere deres forskellige krav og ønsker til det, der skal erstatte STADS.

AU går solo

Derfor besluttede AU i sidste ende at søge en løsning på egen hånd. Vi sendte opgaven i udbud sidst i 2023 og forventer at vælge et nyt studieadministrativt system inden sommerferien i år, så vi kan være helt klar, senest når STADS lukker endegyldigt i 2027.

Det har generelt høj prioritet for AU at opdatere og fremtidssikre vores administrative systemer, og det er noget, vi investerer målrettet i – ikke mindst på studieområdet. Vores studerende skal opleve en gnidningsfri digital studierejse med it-systemer, der er både brugervenlige og pålidelige. Det er værd at nævne, at vi samtidig – med inddragelse af studerende – arbejder på et mere overordnet niveau med at strømline kommunikationen mellem studerende og universitet. Her stræber vi blandt andet efter at forbedre Mitstudie.au.dk og gøre det mere interaktivt og personligt som et fortsat omdrejningspunkt for kontakten mellem studerende, undervisere og administration.

Korrekturlæst af Charlotte Boel