Repræsentanter for erhvervsliv, politik og videnskab er talere ved March for Science Aarhus

March for Science Aarhus finder sted lørdag 22. april fra Rådhudpladsen kl. 14 til Klostertorv kl. 16.

Illustration: Sandi Salus.

"Det er tid til at stå sammen og sige fra overfor den øgede politisering af videnskab og fastholde respekten for fakta."

Sådan lyder det fra arrangørerne bag March for Science Aarhus, som også oplyser, at marchen er uafhængig af partipolitik i den "fælles kamp for videnskab som et fælles samfundsgode."

LÆS OGSÅ: March for Science også i Aarhus og København

Blandt arrangørerne er lektor Olav W. Bertelsen, der er fællestillidsrepræsentant for de akademiske medarbejdere på AU og matematikstuderende Sune Koch Rønnow, som er studenterrepræsentant i Aarhus Universitets bestyrelse.

Begge opfordrer de medarbejdere og studerende til at deltage i marchen, og det samme gør Connie Hedegaard, der er nytiltrådt formand for AU’s bestyrelse, i en video postet på Facebook af March for Science Aarhus:

Talerne ved lørdagens begivenhed i Aarhus er vært for filosofiprogrammet Supertanker på P1, Carsten Ortmann, regionsrådsformand Bent Hansen (S), vicedirektør i Novo Nordisk, Hanne Rasmussen, professor Poul Nissen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik og professor Daniel Otzen fra Interdisciplinary Nanoscience Center. Også medarrangørerne Olav W. Bertelsen og Sune Koch Rønnow kommer på talerstolen.