Serie: Følg Nickan og Andreas fra tvivl til stemmeboks

Nickan og Andreas’ stemme er til salg. De tvivler nemlig begge på, hvor de vil hen med deres kryds til folketingsvalget 5. juni. Over de kommende to uger vil Omnibus følge dem hele vejen fra fortvivlelse til stemmeboks.

13 partier, to blokke, statsministerdrømme i flertal og ét kryds. Over de kommende to uger følger Omnibus to studerende tvivlere, Andreas og Nickan, i deres beslutning om, hvor krydset skal sættes. Fotos: Roar Paaske. Illustrationer: Astrid Reitzel

Serien: Med Nickan og Andreas fra tvivl til stemmeboks

Politik og valgkamp kan være en jungle.

Omnibus følger to af tvivlerne, Nickan og Andreas, når de rydder op i kaosset af partier, alliancer og ambitioner for til sidst at sætte ét kryds.

Du kan være med på sidelinjen, når de tager en valgtest, møder politikerne på gaden i Aarhus, er til valgdebat en lørdag aften på Sway – og den 5. juni ved stemmeurnen, når vi alle skal stemme til folketingsvalget.

Sønderjyske Nickan Zakikhany flyttede til Aarhus for at læse og havde seks måneder mellem sin gymnasietid og studiestarten på medicin.

”Der havde jeg det bedste job nogensinde i brætspilsbutikken Games i Aarhus, hvor kunderne altid er glade, og jeg brugte halvdelen af min løn i butikken.”

Han måtte dog vinke farvel til jobbet, da medicinstudiet gjorde sit indhug i hans fritid. Og politik får slet ikke noget af hans opmærksomhed. Han ser ikke valgdebatter, følger ikke nyhedsstrømmen og kender slet ikke de nye partier:

”Hvem er ham Paludan? Jeg har hørt, han er en racist og provokatør, der nu sidder i Folketinget,” lyder det spørgende fra Nickan.

Til sidste folketingsvalg stemte han Radikale Venstre efter at have læst om deres mærkesager. Men han vedkender sig også, at ’det betød noget, at det var det, mine forældre stemte på, selvom de sagde, at jeg selv skulle danne en holdning’.

Denne gang vil han gå anderledes til værks, og Nickan deltager efter egne ord i denne serie ’på grund af ren og skær mangel på information’. De eneste partier, han på nuværende tidspunkt vil udelukke, er Liberal Alliance på grund af miljøpolitik og Kristendemokraterne på grund af religion.

Det afgørende emne i kampen for hans stemme er klimaet:

”For efter vores tid kommer der nye til. Og jeg føler et ansvar for, at vi ikke bare har ødelagt grundvandet, miljøet og fyret op for den globale opvarmning,” siger han.

Fire skæve om Nickan

De færreste ved … at jeg aldrig har set Game of Thrones. Det fangede mig bare aldrig.

Min yndlingsapp er … MyFitnessPal, der tæller kalorier og giver mig et godt overblik over min næring og træning.

Sidst, jeg var oppe i det røde felt … var for et par måneder siden, da jeg glemte en Ben & Jerry’s-is i min taske. Det hele smeltede, og det ødelagde mine handsker.

Hvis jeg skulle stemme i dag … ville jeg nok forfalde til at stemme Radikale Venstre ligesom sidste gang, for jeg har slet ikke sat mig ind i det endnu.

Andreas Røge Jepsen kan få noget fra hånden. I hvert fald har han i løbet af sine to sabbatår efter gymnasiet både arbejdet som ’byggepladsens pedel’ i Aarhus, lærervikar på Skåde Skole og aftjent sin værnepligt i Skive. Ligesom han også har været fastansat som anlægsgartner, indtil tørken tog fat i sommeren ’18. Før universitetet overvejede han også at blive tømrer, da det med hans egne ord ’er fedt at få anerkendelse for sit arbejde’.

Alligevel blev han enig med sig selv om, at han ville mangle både det sociale og faglige på universitetet:

”Det blev for meget af det samme på byggepladsen og som anlægsgartner. Man kunne jo gå og arbejde på det samme og med samme makker i flere uger ad gangen,” fortæller han.

Nu læser han uddannelsesvidenskab og lever efter mantraet:

”Det, jeg siger, er det, jeg gør. Og det synes jeg i øvrigt, der er for lidt af i dag. Folk er alt for løse, når det kommer til deres aftaler. Og det med bare at sige ’jeg kommer ikke lige alligevel’ er der for meget af. Det noget lort,” mener han.

Til forrige folketingsvalg stemte han Liberal Alliance på grund af ’partiets klare mål og ambitioner’. Men selvom han er en fyr med klare holdninger, tvivler han alligevel på, hvad han vil stemme denne gang. De afgørende emner for ham er dog uddannelse og sundhed, da ’alle er jo enige om, at der skal ske noget i forhold til klimaet’.

Han har valgt at deltage i denne serie for at lære mere om partierne og ’blive tvunget til at tale med politikerne’.

Og tvivlen. Den vil han holde fast i:

”Jeg synes simpelthen, det er for firkantet at vælge et parti at lytte til fra begyndelsen. Det er for nemt. Tvivl er vigtig i en valgkamp. Og det skal helst være sådan, at når man går i stemmeboksen, står man stadig mellem to partier.”

LÆS OGSÅ: Valgtest: Nickan er til Venstre – og Andreas er til Klaus Riskær

LÆS OGSÅ: Valgforsker: Sådan gør du, hvis du stadig ikke ved, hvad du vil stemme

LÆS OGSÅ: Tvivlerne på gaden: Paw fra SF mødte os, hvor vi er. Modsat Henrik fra Radikale Venstre

Fire skæve om Andreas

De færreste ved …helt præcist, hvor lang tid jeg bruger foran computeren. I går gamede jeg for eksempel i seks timer.

Min yndlingsapp er … min Wolt-app, fordi jeg tjener penge på den. Og jeg bringer gerne mad ud for Wolt 7-8 timer om ugen.

Sidst, jeg var oppe i det røde felt …var i forhold til en kammerat til Kapsejladsen. Vi skulle mødes hos ham klokken 2.30 om natten, og jeg havde på fornemmelsen, at han ikke kunne komme op til det. Jeg ringede på vej derover, og rigtigt nok tog han ikke telefonen. Vi tog et andet sted hen, og han fik en skideballe, da han dukkede op en time senere.

Hvis jeg skulle stemme i dag …ved jeg ikke, hvad jeg ville gøre. Jeg ville nok udelukke Nye Borgerlige, Dansk Folkeparti og Stram Kurs, fordi de har de forkerte prioriteringer i udlændingepolitikken.