Sol, sandhed og god stemning

Stemningsreportage fra March for Science i Århus og København.

Omnibus vurderer på baggrund af alt andet end videnskabelig evidens, at der var i omegnen af 300 deltagere til marchen i Århus og i omegnen af 5000 til marchen i København. Fotos: Miriam Brems og Lotte Bilberg.

Marchen begyndte kl. 14.00 i Århus ved pladsen foran rådhuset. Michael Clausen, der er adjunkt i biofysik på Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS) havde taget familien med. Familien indbefatter blandt andre 4-årige Karl, der fortalte, at han var der "for at gå rundt med et skilt," og fordi "vi ikke gider mere krig." Michael Clausen havde følgende forklaring på sin tilstedeværelse: "Jeg mener, det er vigtigt at slå et slag for den videnskabelige metode og for at minde om, hvor langt videnskaben har bragt os."

Også i København kunne Omnibus' udsendte melde om god stemning. Hun løb blandt andre på formand for Dansk Magisterforening, Camilla Gregersen, prorektor på KU, Lykke Friis, uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V) og KU's nye rektor Henrik C. Wegener. Da forsknings- og uddannelsesministeren blev spurgt om, hvorfor han havde prioriteret at dukke op til marchen, sagde han: "Jeg vil hellere opereres af en doktor med. end af en smed, og sådan tror jeg, de fleste har det." Og på et spørgsmål om, hvad politikerne kan gøre for at være med til at hindre bashing af forskning, svarede han: "Vi kan stå op for det. For eksempel ved at komme her i dag, og ved at insistere på, at der er en sandhed, og at viden bidrager til den sandhed. Og dermed også insistere på, at der er nogen, der ved mere end andre."

En af talerne i Århus var regionsrådsformand Bent Hansen (S), som efter sin tale gav sig tid til en lille snak på en bænk i solen. "Jeg mener, det er vigtigt som politiker at holde fast i vigtigheden af at kunne lade sig inspirere, og ikke falde i den grøft, hvor man "alene vide bedst." Og hvor man opleve det som generende, når nogen har holdninger, der forstyrrer ens tankebaner; ens forudindfattede meninger. Vi flytter kun noget, hvis vi tør bruge den nyeste viden. Det skal være ledestjernen."

Også rektor Brian Bech Nielsen var at finde blandt talerne i Århus. Han ses her sammen med en af arrangørerne af marchen i Århus, lektor i datalogi og fællestillidsrepræsentant for de videnskabelige medarbejdere ved AU, Olav W. Bertelsen og lektor i digital æstetik og medarbejderrepræsentant i AU's bestyrelse, Søren Pold. En dygtigere fotograf havde også fået lektor i datalogi og ligeledes medarbejderrepræsentant i AU's bestyrelse, Susanne Bødker, med på billedet...

Rektor fortalte, at han prioriterede at være tilstede, fordi han finder, at det er et vigtigt budskab, som kommer til udtryk med marchen. "Jeg synes, det er bekymrende, at man kan argumentere på basis af usandheder og det, der bliver kaldt alternative facts. Alle de eksempler, jeg kan komme i tanke om som eksempler på det, stammer ikke fra demokratier. Det er ikke den form for samfund, jeg ønsker mig, hvor viden bliver brugt som en metode til at holde styr på befolkningen," forklarede rektor. Og fortsatte: "Som universitetet har vi en opgave i at være med til at udvikle demokratiet; et demokrati, der kan favne moderne mennesker, og jeg finder det bekymrende med det stadig større skel mellem en veluddannet elite og resten af befolkningen - det går ud over den gensidige udveksling af viden og dermed sammenhængskraften i samfundet."

Professor Poul Nissen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik og professor Daniel Otzen fra Interdisciplinary Nanoscience Center i samtale med vicedirektør i Novo Nordisk, Hanne Rasmussen. Alle var de på talerstolen. D'herrer professorer stod desuden for et musikalsk indslag, der fik stemningen til at stige yderligere ved marchen i Århus.