Studiekammerater om Brian Bech Nielsen: flittig og festlig

Flittig og arbejdsom. Sådan beskriver Brian Bech Nielsen sig selv som ung studerende. Men holder det nu også stik? Omnibus har spurgt to af hans studenterkammerater fra Aarhus Universitet.

Finn Troldtoft Pedersen, har gået på gymnasium og universitetet med Brian Bech Nielsen, og de boede også på kollegium sammen:

- Brian har altid været en utrolig arbejdsom og flittig studerende, og allerede i gymnasiet, da vi kom i klasse sammen, var det tydeligt, at her var der en person med et meget stort og særligt talent inden for naturvidenskab, men også en studerende med stor interesse for historie og sprog. Ved dimissionen på Holstebro Gymnasium blev han sågar tildelt en flidspræmie - i fransk!

Men selvom Brian sad meget bag skrivebordet, så gik der af og til fest i den:

- Vi boede på samme kollegium og har været til mange forrygende fester sammen. Dengang var temafester in, og især punkfesten, hvor Brian mødte sin hustru Ulla, var en særlig fest. Brian havde taget udklædningskravet alvorligt og ankom til festen i et outfit, som gav ham et temmelig anderledes udseende. Heldigvis kunne Ulla stadig godt li’ ham, efter at sminken var vasket væk.  Der findes billeder fra denne punkfest, men de er desværre ikke egnede til offentliggørelse.

Festgenet er på ingen måde døet med alderen. Der gemmer sig faktisk en ”King of Rock ’n’ Roll” i Brian Bech Nielsen:

- Når de gode gamle rocknumre bliver spillet, er Brian fuldstændig i sit es. Han indtager dansegulvet og får danset med enhver kvinde i nærheden. Han er meget glad for musik og kan også selv give et nummer på sin guitar, samtidig med at han hopper hen ad gulvet med bøjede knæ, inspireret af Chuck Berrys legendariske ”duck walk”.

Og så er der historieinteressen:

- Alle, der kommer på besøg hos Brian, er nok på et eller andet tidspunkt blevet udsat for en af hans quizzer eller selskabslege, hvor historiske emner er en selvfølge, og det kan være lidt af en udfordring for os med almindelig historieviden at gøre en god figur.

- Vi er fire gamle kollegiekammerater, som mødes jævnligt, og Brian forsøger ihærdigt at få tilført disse møder en historiedimension. Det kan være i form af en udflugt, hvor Brian har lagt en rute, der fører os rundt til diverse historiske mindesmærker. Ved hvert stop har Brian altid en interessant fortælling at underholde med.

Niels Drud Møllebjerg, har gået på universitetet og boet på kollegium med Brian Bech Nielsen

- Brian var flittig og arbejdsom, han stod tidligt op og startede med at studere kl. 8.00 og arbejdede, til han var færdig. Men så holdt han også fri og deltog i det fælles liv på kollegiet. Han spillede guitar, backgammon og diskuterede. Og han kunne også feste. Ham og jeg gik ofte i seng som de sidste. Der skete noget omkring Brian, han var ikke bare en, der sad i hjørnet og blomstrede.

Om Brian Bech Nielsens udfoldelser i kollegiekøkkenet:

- Hans kulinariske repertoire var begrænset, men han lavede nu nogle helt udmærkede sammenkogte retter.

Og så er der den mystiske plet på gulvet i Fysisk Kantine:

- Måske kan den stadig ses den dag i dag? Den stammer fra den dag, han blev kandidat og fik et 13-tal, hvor jeg tvang hans kone til at bade ham i en flaske Den Gule Enke.