Voxpop: Stemmer du til uni-valget?

Fra mandag til torsdag i denne uge går det løs med universitetsvalget, men hvor mange har egentlig tænkt sig at stemme? Vi har spurgt seks tilfældige studerende på AU, om de vil sætte deres kryds på den digitale stemmeseddel - og hvorfor.

Malte Jacobsen, studerende på historie og samfundsfag, 7. semester

"Jeg stemte sidste år, men jeg ved ikke, om jeg vil stemme i år. Det er ikke en prioritet for mig, for jeg ved ikke, hvilken forskel det gør, og hvad det giver indflydelse på. Jeg tænker, at universitetspolitikken er ret topstyret efter de seneste reformer. Det handler nok mest bare om, hvilket studie, der skal spares på, og det er nok bestemt allerede."

BLIV KLOGERE PÅ VALGET: Tjek Omnibus' valgside

Ann-Katrine Jensen, studerende på folkesundhedsvidenskab, 9. semester

"Jeg stemte sidste år, og stemmer også til valget i år. Det er mest, fordi vi er et meget lille studie, og det betyder, at vi ikke har særlig meget indflydelse. Derfor plejer jeg at stemme på en lokal kandidat fra studiet."

Rune Seidenfaden, studerende på psykologi, 1. semester

"Jeg vidste ikke, at der var et valg, før du spurgte. Jeg har godt set, at der er begyndt at komme valgplakater op rundt omkring, men jeg vidste ikke, hvad det handlede om. Jeg har ikke sat mig ind i, hvad dem, man kan vælge ind, kan gøre. Jeg troede, at universitetspolitikken var noget, politikerne tog sig af."

HVAD SKAL JEG STEMME?: Tag valgtesten

Katrine Petersen, studerende på antropologi, 3. semester

"Jeg stemte sidste år og gør det også igen i år. Jeg synes, man skal sige sin mening, når man har mulighed for det. Man skal bruge sin mulighed for at få indflydelse, når man kan."

Emma Winther, studerende på psykologi, 1. semester

"Jeg stemmer til valget, fordi jeg synes, det er vigtigt at stemme. Det er her, vi som studerende har mulighed for at få indflydelse på, hvem der skal være vores talerør."

LÆS OGSÅ: Studerende til studerende: Stem for filan!

Mikkel Bak Bertelsen, studerende på datalogi, 1. semester

"Jeg vil gerne stemme, når jeg har sat mig ind i valget. Jeg synes, det er vigtigt at stemme, fordi det er vigtigt at have noget at skulle have sagt, i stedet for bare at lade andre bestemme."