Henrik, ville du vælge et etårigt speciale?

Jeg oplevede, at tredje semester var et miskmask, som i bund og grund ikke hang sammen. Vi havde fast undervisning hver uge, samtidig med vi var i praktik. Hvis man kunne slå praktikken sammen med specialet og lave et samarbejde med et gymnasium på en måde, der ville give faglig mening, så kunne det godt være en god idé.

Foto: Maria Randima.

Eller tilsvarende, hvis man kunne inkorporere sine profilfag på tredje semester, så de knyttede sig til det, man skriver speciale om.

Jeg følte ikke, jeg kunne nå at forberede mig ordentligt op til specialet. Man skal helst have forberedt så meget som muligt, inden man overhovedet går i gang første januar eller februar, for ikke allerede at være bagud. Det følte jeg ikke, der var tid til.

Så personligt tror jeg, mit stressniveau ville falde, hvis jeg kunne have inddraget tredje semester – også selvom kravene ville være tilsvarende højere, og specialet skulle dække 60 ECTS-point.

Jeg kunne for eksempel godt tænke mig at have haft et år til at gentage nogle undersøgelser for at se, om der skete en udvikling.

Henrik Helth, engelsk og dramaturgi. Skriver speciale om indirekte andetsprogslæring (indlæring af sprog ved brug af computer). Valgte profilfag på tredje semester med kurser i didaktik og indlagt praktik på et gymnasium.