Fem nye medlemmer træder næste år ind i Aarhus Universitets bestyrelse – og ny formand er netop tiltrådt

Birgitte Nauntofte er netop tiltrådt som formand for Aarhus Universitets bestyrelse, der onsdag holdt årets sidste møde. Næste år træder fem nye medlemmer ind i bestyrelsen: to studerende og tre eksterne medlemmer, som dog alle har tilknytning til universitetet.

Birgitte Nauntofte tiltrådte 1. december som formand for Aarhus Universitets bestyrelse. Foto: Novo Nordisk Fonden
Lars Rohde er afgående nationalbankdirektør. Foto: Nationalbanken
Trine Holm Thomsen er teaterdirektør ved Aarhus Teater. Foto: Isak Hoffmeyer/Aarhus Teater
Jonas Dahl er direktør for Regionshospitalet i Randers. Foto: Regionshospitalet Randers
Thea Bonnemann studerer geoscience ved Aarhus Universitet. Foto: Studenterrådet ved Aarhus Universitet
Sofie Hillgaard Pedersen læser medicin ved Aarhus Universitet. Foto: Roar Lava Paaske

Birgitte Nauntofte tiltrådte 1. december posten som formand for Aarhus Universitets bestyrelse og kunne onsdag afholde sit første bestyrelsesmøde – som også var årets sidste i bestyrelsen. Nauntofte overtager posten efter Connie Hedegaard, hvis formandsperiode udløb ved udgangen af november.

Kommende AU-bestyrelsesformand: ”Jeg kender universitetsverdenen indefra og ud – og udefra og ind"

Med på mødet var også de to kommende studenterrepræsentanter i bestyrelsen, Thea Bonnemann og Sofie Hillgaard Pedersen, som ved universitetsvalget i november blev stemt ind i bestyrelsen af universitetets studerende. De to studerende tiltræder dog først formelt 1. februar og var derfor med på mødet som observatører. De afløser Jonathan Rossen og Mikkel Grøne.

Univalg 2022: Her er resultatet

Tre direktører heraf en tidligere minister – ind i bestyrelsen

Fra næste år træder også tre nye eksterne medlemmer ind i bestyrelsen. Alle tre har dog tidligere haft tilknytning til universitetet. Det drejer sig om afgående direktør for Nationalbanken, Lars Rohde, teaterdirektør ved Aarhus Teater, Trine Holm Thomsen, og direktør for Regionshospitalet i Randers, Jonas Dahl.

Lars Rohde har tidligere været medlem af Aarhus Universitets bestyrelse i perioden 2011 til 2013, hvor han trådte ud af bestyrelsen for at tiltræde jobbet som direktør for Nationalbanken. Lars Rohde er desuden uddannet økonom fra Aarhus Universitet.

Trine Holm Thomsen har været teaterdirektør ved Aarhus Teater siden 2015 og er uddannet cand.mag. i dramaturgi og nordisk sprog og litteratur fra Aarhus Universitet.

Også Jonas Dahl er uddannet fra Aarhus Universitet. Han er cand.mag. i samfundsfag og historie og er i dag direktør for Regionshospitalet i Randers. Han var desuden medlem af Folketinget for SF i 2007-2016 og var kortvarigt skatteminister i Helle Thorning-Schmidts (S) regering i perioden 12. december 2013 til 3. februar 2014.

De tre kommende eksterne bestyrelsesmedlemmer afløser Caroline Søeborg Ahlefeldt, Jørgen Carlsen og Jens Peter Christiansen. Jens Peter Christiansen træder ud af bestyrelsen før udløbet af sin medlemsperiode, da han er udnævnt som præsident for Højesteret. De to øvrige medlemmers periode udløber i begyndelsen af 2023.