Aarhus Universitet erkender at have tilbageholdt dokumenter for dagbladet Information i forbindelse med oksekødssagen

Indrømmelsen kommer, efter at Ombudsmanden, på foranledning af en klage fra dagbladet Information, er gået ind i sagen.

Rektoratet ved Aarhus Universitet. Foto: Søren Kjeldgaard

Aarhus Universitet erkender nu bevidst at have tilbageholdt dokumenter, som dagbladet Information i september sidste år bad om aktindsigt i i forbindelse med dækningen af oksekødssagen. Universitetet kalder forløbet "stærkt beklageligt". Det skriver Information i dag.

AU gav aktindsigt i sidste øjeblik

Først to måneder senere – og efter at universitetet havde offentliggjort resultatet af universitetets egen interne undersøgelse af forløbet – udleverede Aarhus Universitet dokumenterne, som Information havde anmodet om aktindsigt i.

Ifølge Offentlighedsloven og Miljøoplysningsloven skal en anmodning om aktindsigt ellers afgøres hurtigst muligt og senest inden for to måneder.

Under forløbet har AU holdt fast i, at der var tale om to separate processer – og at universitetet blot havde fremskyndet offentliggørelsen af resultatet af den interne undersøgelse. Derfor blev aktindsigten givet, samtidig med at universitetet offentliggjorde resultatet af sin egen undersøgelse.

Denne forklaring fastholdt universitetet, da Information efterfølgende klagede over forløbet til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. En forklaring, som styrelsen ikke fandt grund til at betvivle.

AU indrømmer i udtalelse til styrelse, at de lod aktindsigt vente

Aarhus Universitet har i oktober i år sendt en ny udtalelse til tilsynsmyndigheden. I den indrømmer AU, at "... det op mod primo oktober 2019 blev besluttet at lade nogle anmodninger om aktindsigt afvente færdiggørelsen af den interne undersøgelse af DCA-rapporterne og de efterfølgende orienteringsmøder, som blev foreløbig fastsat til den 4. november 2019".

Dette – at lade aktindsigten afvente offentliggørelse af undersøgelsesresultatet – er i strid med reglerne om at behandle en aktindsigt hurtigst muligt.

Indrømmelsen kommer, efter at Ombudsmanden på foranledning af en ny klage fra Information er gået ind i sagen og har bedt universitetet udlevere interne dokumenter og e-mails. Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har nu genoptaget sagen, og Ombudsmanden fortsætter derfor ikke sin undersøgelse, men afventer styrelsens afgørelse, skriver Information.

Kritik fra juridiske eksperter

Flere juridiske eksperter kalder i Information sagen alvorlig. Juraprofessor ved Syddansk Universitet kalder Aarhus Universitets ageren for "magtfordrejning", mens Oluf Jørgensen, der er forskningschef emeritus ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og ekspert i offentlighed i forvaltningen, kalder det "et klart brud på offentlighedsreglerne".

AU har ifølge Information ikke ønsket at kommentere sagen, før styrelsen har behandlet klagen.