”Det kræver sved at lave en ph.d.”

Siden resultatet af den psykiske APV blev kendt sidste forår, har ph.d.-foreningen på AU, AUPA, efterlyst større indsigt i, hvorfor stress og ensomhed er udbredt blandt ph.d.-studerende. Det har de nu fået med ph.d.-undersøgelsen.

Steen Fagerberg, formand for ph.d.-foreningen AUPA. Foto: Anders Trærup

Livet som ph.d.-studerende er langt fra altid lutter lagkage. Og det skal det heller ikke være, mener formanden for AU’s ph.d.-forening AUPA, Steen Fagerberg, der er ph.d.-studerende på Institut for Biomedicin.

”Det er utopisk at tro, at man kan komme igennem et ph.d.-forløb uden at føle sig udfordret. Det kræver sved at lave en ph.d., og det er normalt at føle sig usikker. Men det bliver jo ødelæggende, hvis usikkerheden og arbejdspresset hæmmer ens arbejde, og det er meget vigtigt at der bliver skabt en kultur hvor det er lovligt at være usikker, samt at der bliver taget hånd om de eksisterende problemer ”

Jonas Nygaard Eriksen, der er næstformand i AUPA og ph.d.-studerende på Institut for Økonomi, supplerer:

“Det er positivt at se, at mange ph.d.-studerende brænder for forskning ved optagelse. Det er derfor ærgerligt, at en væsentlig del af de ph.d.-studerende føler sig udbrændte og ensomme på grund af ukollegiale forskningsmiljøer. Det er derfor vigtigt, at institutterne kigger hinanden over skuldrene for at finde inspiration til at forbedre forskningsmiljøet og samtidig kigge på vejledningens rolle i forventningsafstemningen mellem den ph.d.-studerende og forskningsmiljøet."

Forskel på våde og tørre områder

”Rapporten viste, at der var stor forskel på de våde og tørre områder i forhold til ensomhed. Der var flest, der følte sig ensomme på Arts og BSS. Det er klart, at forskningsmiljøerne spiller en rolle i hvor meget man sidder alene med projektet og hvilket adgang man har til at få sparring”, siger Jonas Nygaard Eriksen.

Steen Fagerberg peger på, at det ikke nødvendigvis er manglen på mennesker, der skaber ensomhed.

”Ofte er det fordi, man sidder alene med sin niche. Det er især udtalt på de tørre områder. På Health har vi sundhed som fælles referenceramme, men det har man jo ikke på samme måde på Arts, hvor fagområdernes relation ofte er mere abstrakt,” siger han.

En løsning kunne være at skabe flere møder mellem ph.d.-studerende på de tørre områder, mener Steen Fagerberg. Han peger på, at det nok falder mere naturligt at mødes på Health, hvor ph.d.-studerende ofte skal benytte det samme udstyr.

”Jeg arbejder meget i laboratorium, hvor der også er andre ph.d.-studerende, der skal bruge de samme faciliteter som mig. Og selvom vi ikke arbejder på de samme projekter, så skaber det en dynamik og en åbenhed, hvor man kan søge råd hos hinanden.”

AUPA har siden denne artikel blev skrevet haft generalforsamling og har dermed valgt ny ledelse.

Læs hele undersøgelsen og rapporter for hvert hovedområde