Hvad viser ph.d.-undersøgelsen?

Overordnet er de ph.d.-studerende på AU godt tilfredse med ph.d.-forløbet. Men ph.d.-studiet er også forbundet med usikkerhed, stress og ensomhed. I den forbindelse har det stor betydning for de ph.d.-studerendes trivsel at være en del af et kollegialt forskningsmiljø.

Tilfredshed med forskningsmiljø

74 procent føler sig som en del af forskerfællesskabet her på stedet.

82 procent føler sig respekteret som medforskere.

89 procent giver udtryk for, at deres vejleder anerkender deres indsats.

Tilfredsheden med forskningsmiljøet er især udtalt på ST og Health. På Arts og BSS oplever ph.d.-studerende derimod i højere grad, at forskningsmiljøet er konkurrencepræget, og at tonen er hård og negativ.

Stress og ensomhed – mest udtalt på BSS og Arts

Ph.d.-studiet er også forbundet med følelsen af usikkerhed og stort arbejdspres.

13 procent oplever stærke stress-symptomer.

13 procent føler sig ensomme på arbejdspladsen.

16 procent føler sig alene med deres projekt og savner faglig sparring.

31 procent føler sig ofte udkørt.

59 procent føler sig tit usikre på, om det, de laver, er godt nok.

Både stress og ensomhed er mest udtalt blandt ph.d.-studerende på Arts og BSS.

Undervisning tager tid fra ph.d.-projekt

De ph.d.-studerende oplever at bruge meget tid på det arbejde, de yder ved siden af deres forskning, blandt andet undervisning.

56 procent mener, at arbejdet har et omfang, der går ud over deres forskning. Omvendt tilkendegiver 85 procent, at arbejdet er lærerigt.

Tilfredshed med vejledning

AU’s ph.d.-studerende er generelt godt tilfredse med deres vejleder. På både ST og Health er der tendens til, at vejleder er mere styrende end på BSS og Arts, hvor de studerende omvendt arbejder mere selvstændigt med deres projekt.

Bruger ikke PhD Planner

Selvom der er generel tilfredshed med vejledningen, så bruger kun halvdelen af de ph.d.-studerende den obligatoriske halvårsevaluering til at gøre status på projektet. Helt skidt ser det ud for det ph.d.-administrative system PhD Planner. Kun hver fjerde giver udtryk for, at de bruger planneren. På Health er det kun hver sjette, og på enkelte institutter bruges den slet ikke.

Datagrundlag: I alt er spørgeskemaet bag undersøgelsen blevet sendt til 2.244 ph.d.-studerende, hvoraf 1.780 valgte at svare. Det giver en svarprocent på 79.

Kilde: Kvalitet i ph.d.-forløb udarbejdet af Center for Undervisning og Læring på AU på foranledning af AU’s Talentbånd.


Læs hele undersøgelsen og rapporter for hvert hovedområde