Eva Kjærgaard fra Institut for Kemi bliver dobbeltvinder ved årets Three Minute Thesis-konkurrence

Ph.d.-studerende Eva Kjærgaard var både juryens og publikums favorit, da hun leverede sit indlevende og skarpt formulerede oplæg om sin forskning i plastikforurening i luften ved ph.d.-konkurrencen Three Minute Thesis på Aarhus Universitet.

Foto: Jens Hartmann/AU Foto

Artiklen er opdateret 15.03.24, da Eva Kjærgaard har gjort redaktionen opmærksom på, at den påstand, hun åbnede sit oplæg med, og som tidligere fremgik af artiklens indledning – at vi inhalerer, hvad der svarer til et kreditkort om uge i mikroplast fra luften – desværre har vist sig at være forkert. Påstanden stammer fra en populærvidenskabelig artikel, som nu er trukket tilbage, og er altså ikke baseret på Eva Kjærgaards forskning. Arrangørerne bag Three Minute Thesis på Aarhus Universitet oplyser til Omnibus, at Eva Kjærgaard til trods for den tilbagetrukne påstand i indledningen af oplægget fortsat er vinder af Three Minute Thesis på Aarhus Universitet.

Der er plastik i luften, og vi inhalerer I det. Det var hovedpointen, da ph.d.-studerende Eva Kjærgaard holdt sit oplæg om plastikforurening i luften ved den årlige ph.d.-konkurrence Three Minute Thesis (3MT), som onsdag fandt sted på Aarhus Universitet.

Med inspiration fra måden, hvorpå salt spredes i luften via havsprøjt, satte hun sig nemlig for at undersøge, om det samme gjaldt for plastik. Og ganske rigtigt fandt hun frem til, at der også gemmer sig små partikler af plastik sammen med saltkrystallerne i havsprøjtet.

I alt 20 deltagere holdt hver tre minutters oplæg om deres forskning, som handlede om alt lige fra sørgefluers matriarkat til udregning af huller i steaks. Og da publikum skulle vælge deres favoritoplæg, faldt valget på Eva Kjærgaard som modtager af People’s Choice Award.

Men ikke ret længe efter måtte hun altså igen træde op på scenen, da juryen meddelte, at også de havde valgt hendes oplæg som det mest vellykkede. Ifølge juryen leverede Eva Kjærgaard en perfekt og præcis formidling af det akademiske indhold, samtidig med at hun evnede at indfange publikum med sit engagement.

Da Omnibus møder Eva Kjærgaard efter kåringen, er hun mildest talt overvældet af al den anerkendelse og opmærksomhed:

”Det er helt vildt. Jeg er meget stolt, og jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal sige. Det, jeg især tager med fra det her forløb, er de fantastiske workshops, jeg har været på. Det er imponerende, hvordan AU formår at give os så god en træning i at blive dygtige formidlere.”

Udover æren modtager Eva Kjærgaard et rejselegat på 35.000 kroner, og derudover går hun også videre til den internationale konkurrence, der i år løber af stablen 6. juni i Turku i Finland. Hvis hun også der kan hive sejren hjem, bliver det tredje år i træk, at en ph.d.-studerende fra AU vinder den internationale Three Minute Thesis-konkurrence. I 2022 vandt Omeed Neghabat den internationale finale, mens Ida Cecilie Jensen vandt i 2023.

Korrekturlæst af Charlotte Boel