Fakta: Talentforløbet på Institut for Fysik og Astronomi efteråret 2013

Talentforløbet tæller 35 ECTS ud over det ordinære fuldtidsstudium på 180 ECTS. Studerende på talentforløbet går – ud over de ekstra studieaktiviteter – sammen med det øvrige hold på det ordinære studium.

Alle interesserede studerende bliver præsenteret for talentforløbet ved studiestart. Og alle, der har lyst til at prøve kræfter med forløbet, hvor undervisningen i øvrigt foregår på engelsk, kan frit melde sig til det i første studieår. Studerende på talentforløbet arbejder selvstændigt under vejledning, de modtager ikke undervisning i form af for eksempel forelæsninger.

Derimod vil det kun være studerende, som findes egnet, der kan fortsætte på talentforløbet på andet og tredje år. Hvad forløbet kommer til at indeholde rent fagligt de sidste to år, er endnu på tegnebrættet.

1. KVARTER
(7 uger)

Ordinære studium
15 ECTS i hvert af de to kvarter

Talentforløbet

(ekstra studietid ud over ordinære fuldtidsstudium)

Antal studerende ved begyndelsen af talentforløbet

Antal studerende ved slutningen af talentforløbet

3 x 7 timers undervisning pr. uge

De studerende får mulighed for at arbejde selvstændigt med et teoretisk, selvvalgt emne i relation til den ordinære undervisning. Trænes i litteratur- og informationssøgning. Skal skrive en rapport på engelsk og på den baggrund give en mundtlig præsentation på engelsk til medstuderende.

2 ECTS (samlet ca. 55 timer)

Ca. 22

Pause i 2 uger og 3 dage

Studerende skal bruge tre dage på et eksperimentelt projekt som afslutning på forløbet. Derudover har de to ugers pause på første studieår.

Studerende får to tilbud i pausen:

1. Skriv en rapport på baggrund af et udleveret teoretisk projekt i forlængelse af det ordinære studium.
1,5 ECTS (ca. 40 timer)

2. Skriv en rapport på baggrund af udpegede eksperimentelle undersøgelser i øvelseslokale i forlængelse af det ordinære studium.

1,5 ETCS (ca. 40 timer)

2. KVARTER (7 uger)

3 x 7 timers undervisning pr. uge

De studerende får mulighed for at arbejde selvstændigt i relation til den ordinære undervisning. De arbejder med og fordyber sig i udvalgte teoretiske emner og eksperimentelle aktiviteter afsluttende med en rapport for hver del.

2 ECTS (samlet ca. 55 timer)

Ca. 10

Talentforløbet er et pilotprojekt på bacheloruddannelsen på Institut for Fysik og Astronomi, der er planlagt af dekanatet på ST og tilrettelagt af Institut for Fysik og Astronomi. Talentforløbet skal ses i lyset af universitetsledelsens strategi om at øge studieaktiviteterne for bachelorstuderende, der evner at løfte flere faglige udfordringer end dem, de præsenteres for på det ordinære fuldtidsstudium.