Studenterrådet imod særlige talentforløb

Studenterrådet og de studerendes repræsentanter i bestyrelsen er af flere grunde imod talentforløb målrettet en udvalgt gruppe af studerende. Blandt andet finder de det forkert, at nogle studerende skal gå på særlige forløb allerede på de første semestre af bacheloruddannelsen.

De mener ikke, det så tidligt står klart, hvem af de studerende der er mest motiverede for – og har evnerne til – særlige faglige udfordringer.

Desuden er Studenterrådet og de studerendes repræsentanter i bestyrelsen imod adgangsbegrænsning til talentforløb, blandt andet fordi de frygter, at det vil indebære en økonomisk prioritering, hvor midler gives til de få på bekostning af flertallet.

Også et forslag fra uddannelsesminister Morten Østergaard (R) om særlige diplomer til studerende, der har gennemført et talentforløb, tager Studenterrådet afstand fra.