Forskningslaboratorier kan genåbne delvist

Regeringen og Folketingets partier nåede torsdag aften frem til en aftale for videre genåbning af samfundet, som blandt andet betyder, at forskningslaboratorier kan genåbne delvist.

Arkivfoto fra Institut for Biomedicin. Foto: Jesper Rais/AU Foto

Nu er der godt nyt til de mange forskere, som den seneste tid har skævet utålmodigt til kalenderen og fundet, at der er lige vel lang tid til 10. maj, hvor universitetet tidligst åbner.

Regeringen og Folketingets partier fik nemlig torsdag aften landet en aftale for videre genåbning af samfundet, som betyder, at forskningslaboratorier kan genåbne delvist.

I en pressemeddelelse fra Statsministeriet står der:

”Der vil blive gennemført en delvis genåbning af forskningslaboratorier for forskere og studerende, så der bl.a. bliver mulighed for at fortsætte og afslutte post doc- eller PhD-forløb samt videreføre forskningsforsøg og forskningsprojekter, som ellers går tabt.”

LÆS OGSÅ: 400 forskere kan vende tilbage til forskningslaboratorier fra i morgen

På Twitter hilser uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) den del af genåbningen velkommen:

”Tak til et enigt Folketing for at tage ansvar for en delvis genåbning af Danmark. En del af aftalen er at åbne for forskningslaboratorier for forskere og studerende, så vi redder forskning og forsøg der ellers ville gå tabt.”

Også Dansk Magisterforenings formand Camilla Gregersen kvitterer på Twitter for den delvise genåbning og opfordrer samtidig politikerne til snart at genåbne biblioteker og arkiver samt delvist at åbne for undervisningen på de videregående uddannelser.

Hvordan genåbningen konkret vil foregå, skal nu fastlægges i en dialog mellem organisationer og myndigheder.

Partierne fortsætter i næste uge forhandlingerne om genåbningens videre faser.