It-didaktikere fra AU deler survival tips til online undervisning

Rikke Toft Nørgård, der er lektor i it-didaktisk design og teknologi ved AU, er en af dem, der lige nu stiller sin ekspertise til rådighed for undervisere, der på kort tid skal få online undervisning op at køre. Det sker blandt andet på et webinar tirsdag aften.

Lektor Rikke Toft Nørgård (tv) Foto: Privat og Colourbox

Få hjælp og inspiration til online undervisning

1. Portalen Online Dialogisk Undervisning: Her er hjælp at hente til både det praktiske og omkring didaktik og pædagogik. Du finder også en liste over ITDD Champions, som er kandidater, udviklere og forskere i it-didaktisk design fra AU. De er klar til at hjælpe med stort og småt i forbindelse med online undervisning.
  2. AU Educate: Intern AU-portal med vejledning og inspiration til online undervisning
  3. Twitter: Brug #skolechat eller #ITDDchamp

Webinarer om online-undervisning

Rikke Toft Nørgård er lektor i it-didaktisk design og teknologi og studiekoordinator for kandidatuddannelsen i it-didaktisk design ved AU. Hun har blandt andet forsket og undervist i online undervisning og it-didaktik i syv år og har den seneste uge oplevet, at hendes forskningsfelt er blevet uhyre aktuelt, efter at samtlige af landets skoler, gymnasier og videregående uddannelser er gået over til online undervisning for at begrænse spredning af coronavirus.

Sammen med tidligere og nuværende kandidater fra it-didaktisk design iler hun nu til med gode råd om både det praktiske og det didaktiske, når det gælder online undervisning. Det sker på portalen Online Dialogisk Undervisning, på Twitter, Facebook og på et webinar, som finder sted i aften, tirsdag kl. 19.

”Vi fik lynhurtigt samlet 30 gamle og nuværende it-kandidater, som alle er uddannet i dels at lave online undervisning, dels har modtaget online undervisning på deres uddannelse. Det er folk, som var oplagte at inddrage i denne situation. Vores tanke var, at hvis ikke vi skulle stille vores viden, erfaring og praksis til rådighed nu, hvornår så? Vi gør det gratis og ved siden af vores arbejde – og vi gør det, fordi det er for vigtigt til at lade være,” fortæller Rikke Toft Nørgård.

'Corona-hjælp' online

Platformen Online Didaktisk Undervisning har været under udarbejdelse siden efteråret. Men da statsminister Mette Frederiksen onsdag aften gjorde klart, at alle landets skoler, gymnasier og videregående uddannelser ville lukke for fysisk undervisning i foreløbigt to uger, satte Rikke Toft Nørgård og specialestuderende Sofie Gajhede Studstrup alt ind for at få den i luften hurtigst muligt.

”Vores mål var at skabe et meningsfuldt og værdifuldt tilbud, der samler didaktisk og pædagogisk viden om online undervisning. Platformen skulle egentlig først være færdig 31. marts, men vi har åbnet for den nu og suppleret den med sider, der fokuserer på ’Corona-hjælp’ og muligheden for at få hjælp fra ITDD Champions,” fortæller Rikke Toft Nørgård.

ITDD Champions er kandidater, udviklere og forskere i og fra it-didaktisk design ved AU, som i denne usædvanlige tid stiller deres ekspertise og erfaring til rådighed på Facebook i gruppen ’ITDD Champions – Hjælp til online undervisning’, på Twitter via hashtagget #ITDDChamps og på de åbne ITDD Champions Webinarer. Man kan også finde deres kontaktinformationer på platformen og kontakte dem direkte.

Quick’n’dirty online undervisning i survival mode

Rikke Toft Nørgård understreger, at det lige nu handler om at overleve som underviser i en helt usædvanlig situation – og forventningen og kravene til de undervisere, der nu er kastet ud i online undervisning måske uden de store erfaringer, skal sættes derefter.

”At lave god online undervisning tager tid. Jeg plejer at sige, at det tager et år at træne sig op til at blive en god online underviser og dertil et år at planlægge undervisningen. Men i denne situation er der ingen undervisere, der har kunnet forberede sig. Det er quick’n’dirty online undervisning i survival mode, vi står overfor. Men jeg er helt tryg ved, at de studerende nok skal lære noget i denne periode.”

Få hjælp og inspiration til online undervisning

3. Twitter: Brug #skolechat eller #ITDDchamp