Medarbejderrepræsentanter stemte for af bitter nødvendighed

Medarbejderrepræsentanterne nikkede med beklagelse, studenterrepræsentanterne rystede på hovedet og bestyrelsesformanden nægtede at tære mere på egenkapitalen, da bestyrelsen vedtog AU budget 2014.

Medarbejderrepræsentant i AU's bestyrelse lektor Peter Bugge. Foto: Lars Kruse
Studenterrepræsentant i AU's bestyrelse Heidi Klokker. Foto: Lars Kruse

”AU har brug for et budget for 2014, så som jeg ser det, er der ingen mening i at forkaste budgettet og kaste universitetet ud i kaos. Der er ingen tvivl om, at den økonomiske situation er alvorlig, og der er heller ingen tvivl om, at det kom bag på os alle, at den er så grel, som det er tilfældet. Derfor er det også med beklagelse, at bestyrelsen vedtager et så restriktivt budget, men det er af bitter nødvendighed.”

Sådan siger lektor Peter Bugge, der er den ene af tre medarbejderrepræsentanter i AUs bestyrelse. Ni ud af de elleve medlemmer nikkede til budgettet, men de to repræsentanter for de studerende kunne ikke tiltræde det.

Imod strategiske pulje

Baggrunden for de studerendes beslutning er, at de er uenige i beslutningen om at spare 225 millioner kroner for herefter at kanalisere 100 millioner over i en pulje til strategiske satsninger på de fire hovedområder. Den ene af de to studenterrepræsentanter, Heidi Klokker, forklarer:

”Vi synes som studerende, at universitetets penge har bedst af at være i organisationen, hvor de kan gavne forskning og uddannelse i stedet for at gå til strategiske prestigeprojekter.”

Øremærket beløb

De studerende fik af den øvrige bestyrelse ikke medhold i deres protest mod den strategiske pulje. Men de blev dog imødekommet, da et endnu ikke offentliggjort beløb øremærkes investeringer i uddannelse, såsom opkvalificering af undervisere.

”Vi er fortsat imod den pulje og har kæmpet imod den. Men jeg tror, det her var det bedste, vi kunne få under de givne omstændigheder. Når det så er sagt, så er det ikke nok med en engangsbevilling, hvis vi skal sikre kontinuerlig opkvalificering af undervisere,” siger Heidi Klokker.

Tillidsrepræsentanternes appel

Fællestillidsrepræsentanterne havde forud for bestyrelsesmødet appelleret til bestyrelsen om at strække perioden med besparelser et år, så afskedigelser gennemføres over tre år frem til udgangen af 2016. Men forgæves, bestyrelsen stod fast.

”Bestyrelsen har fastholdt sin oprindelige beslutning, og alle var enige om, at når først man har truffet beslutning om besparelser, bør man ikke trække pinen ud i det uendelige. Så vi har sagt, at vi skal have økonomisk balance allerede fra 1. januar 2015,” siger bestyrelsesformand Michael Christiansen.

Ikke tære på egenkapitalen

Bestyrelsesformanden har med andre ord ikke åbnet pungen med egenkapitalen.

”Nej det kommer ikke på tale, fordi man har haft underskud gennem flere år, budgettet er under så stort pres for øjeblikket, at risikoen for yderligere forværringer er nærliggende, hvis ikke man griber ind. Og så skal man altså ikke vænne en meget stor institution til at have underskud, for det bliver mere og mere smertefuldt, som vi jo også har set. Vi kan da godt i bagklogskabens lys sige, at det her måske allerede skulle have været gennemført sidste år, men vi valgte at fortsætte et år til. Men nu kan det ikke gå længere. Vi kan ikke blive ved med at tære på egenkapitalen.”