Prorektor Berit Eika: "Vi er fast besluttet på, at Kvalitetsudvalget skal kunne fremlægge sin rapport"

Universitetsledelsen besluttede at få politiet til at fjerne de aktionerende tidligt i morges, tirsdag 25. november, fordi ledelsen ikke så tegn på, at de aktionerende ville ophæve blokaden trods en anmodning fra universitetsledelsen i går, mandag 24. november.

Politiet ryddede tirsdag morgen blokaden ved rektoratet på AU. Den universitetspolitiske gruppe "Et andet universitet," der stod bag den seks dage lange blokade, har varslet nye aktioner i forbindelse med Kvalitetsudvalgets fremlæggelse af sin seneste rapport i morgen, onsdag 26. november, på Aarhus Universitet. Foto: Anders Trærup

"Vi har ikke ønsket denne konfrontation, og vi synes, at vi har givet de demonstrerende mange, mange muligheder for at kunne udtrykke deres holdninger. Som vi mener, at de har ret til at udtrykke, uanset om vi er enige med dem eller ej. Men de har ikke ret til at blokere," siger prorektor Berit Eika.

Universitetsledelsen sendte mandag morgen et åbent brev til de aktionerende med en anmodning om at ophæve blokaden i løbet af mandag 24. november.

"Da vi ikke så tegn på, at de ville ophæve blokaden, traf vi efter længere overvejelser den beslutning, som vi gjorde, da det - som jeg også tidligere har sagt - er både vores ret og pligt at sikre, at vi og vores medarbejdere kan udføre det arbejde, vi er sat til," siger prorektor Berit Eika.

Den universitetspolitiske gruppe "Et andet universitet," der har stået bag blokaden, har annonceret en ny aktion i forbindelse med, at Udvalget for Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelser (Kvalitetsudvalget) i morgen, onsdag 26. november, fremlægger sin seneste rapport ved en konference i Stakladen på AU.

Det er stadig planen, siger Søren Mau, i dag til Omnibus:

"Den plan fortsætter med fuld kraft. Vi har stadig masser af energi."

Diskussion fremfor blokade

Prorektor Berit Eika kan ikke på nuværende tidspunkt sige, om det i givet fald vil betyde, at universitetsledelsens for anden gang vil bede politiet om assistance til at få ryddet en blokade på Aarhus Universitet:

"Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at gennemføre arrangementet. Vi skal kunne have en åben dialog, og jeg tror faktisk, at de demonstrerende vil kunne nikke anerkendende til flere forslag, som Kvalitetsudvalget vil fremsætte på konferencen. Jeg vil derfor opfordre dem til at deltage i diskussioner om forslagene i stedet for at blokere for, at Kvalitetsudvalget kan komme til at fremføre sine forslag. Den konference skal gennemføres"

Hvilket i givet fald kan betyde, at I for anden gang må bede politiet om at ophæve en blokade på AU. Hvordan stiller du dig til det?

"Vi traf vores første beslutning efter grundige overvejelser. Hvordan vi i givet fald vil stille os, kan jeg ikke sige noget om på nuværende tidspunkt. Men vi er fast besluttet på, at Kvalitetsudvalget skal kunne fremlægge sin rapport, og studerende, medarbejdere og gæster skal have mulighed for at give deres mening til kende."