Rektor om fyringsrunde: Det her er det, der skal til

Rektor Brian Bech Nielsen kan ikke udstede garantier, men mener, at de nuværende besparelser bringer AU op på en sikker økonomisk platform, så universitetet ikke skal ud i nye fyringsrunder. Samtidig erkender han, at de kommende afskedigelser kommer til at gå ud over forskningen.

Rektor Brian Bech Nielsen. Foto: Jesper Rais

Du siger i din udmelding om antallet af fyringer, at besparelserne helst ikke må få indvirkning på kerneydelserne. Men hvordan vil I sikre det, når vi alt i alt står til at miste op mod 400 medarbejdere?

"Universitetsledelsen har den overbevisning, at universitetet kan håndtere den gældende situation på en måde, så det ikke kommer til at gå ud over kvaliteten af vores uddannelser. Derimod er det en lidt anden situation, når vi taler om forskningen, for der vil komme forskere til at stå på listen. Og den forskningsindsats, de har stået for, har vi ikke efterfølgende."

Ifølge den offentliggjorte tabel over påtænkte afskedigelser og frivillige fratrædelser ser det ud til, at de tørre områder bliver forskånet, mens de våde områder bløder. Hvad er din kommentar til det?

"Jeg kan godt forstå spørgsmålet, for det er sådan, det ser ud, når man kaster et blik på tabellen. Men sagen er den, som det også fremgår af den anden tabel, at besparelser er fordelt efter omsætningen på de enkelte hovedområder. Og så har det været op til den lokale ledelse at udmønte besparelserne inden for dens område. Her har man på de tørre områder blandt andet valgt at reducere lønsummen til deltidsansatte. Så lægger du de deltidsansatte, som vi må sige farvel til, sammen med de øvrige, der skal afskediges på de to områder, ser du en mere lige fordeling."

Alle spørger: Er det her det? Eller kommer vi til at opleve flere fyringsrunder de næste par år?

"Det her er det, der skal til, for at vi økonomisk kan komme op på en sikker platform. Og som bekendt har vi fået lagt en buffer ind til fremtidige fluktuationer, så vi har sikret os mod uforudsete bump på vejen. Men ingen kan give den slags forsikringer, som du efterspøger. Vi vil altid kunne blive ramt af noget helt uforudset udefra, som kan have store konsekvenser for universitetet. Men lige nu er vi ved at etablere et godt udgangspunkt, med henblik på at undgå, at vi skal ud i en stor besparelsesrunde igen."