Rektorformand: ”Vi har været for fraværende i debatten”

Universitetsrektorerne er fra flere sider blevet kritiseret for, at de har været for fraværende i den verserende debat om forskeres forsknings- og ytringsfrihed. En af de mest vedholdende kritikere har været professor emeritus Heine Andersen fra Københavns Universitet. Rektorformanden erkender, at det har været tilfældet. Og nu vil rektorkollegiet gøre noget ved det.

Modelfoto: Colourbox.com

Fakta

Danske Universiteter er de otte danske universiteters interesseorganisation, og repræsenterer de danske universiteter over for blandt andre politikere og ministerier.

”Vi ved godt, at vi har været for fraværende i denne debat. Og også i mange andre debatter, og måske har vores fravær været medvirkende til, at vi har fået den nuværende udmøntning af fremdriftsreformen og dimensioneringen af uddannelserne.”

Rektorformanden fortsætter:

”Vi skal derfor fremover sørge for at kommunikere mere, og vi skal kommunikere klarere således, at ministeriet kan høre, hvad vi siger, og gå i en dialog med os i stedet for måske lidt utålmodigt at sige til os: I kommer aldrig med noget, så nu gør vi noget i stedet.”

LÆS OGSÅ: Rektorformand om standardkontrakter: Vi skal ikke have kilometervis af elastik i det her

Anders Overgaard Bjarklev fortæller, at man i lyset af den erkendelse har ansat Jesper Langergaard som ny direktør i Danske Universiteter. Han tiltræder den 15. oktober, og kommer fra en stilling som pressechef i Uddannelses- og Forskningsministeriet.