Som et par yndlingsjeans – Fredagsbar.dk prøver ikke for hårdt

Øllene er kolde og billige, bordene er lange, og bag baren kan et gyldent dameben geare promillen op. De helt basale rammer for en god fredagsbar er til stede i Fredagsbar.dk, hvor stemningen er uprætentiøs.

ANMELDELSE: FREDAGSBAR.DK

Anmeldt 6. maj 2022 (eftermiddag)

Fredagsbar for medievidenskab, digitalt design og informationsvidenskab

Hvor: Helsingforsgade 8, 8200 Aarhus N (Adorno-bygningen)

Åbningstider: Udvalgte fredage kl. 14-02

Særkende: Kører normalt med et tema, der omfatter ordet ’bar’, f.eks. ’BAR Wars’, ’AprilsBAR’ eller ’SBARghetti CarBARnara’. Barens logo er Tuborgs gyldne dame, og derfor kan man i baren ’drikke et ben’ (et gyldent ben fra en mannequindukke, som bruges som ølbong).

Priser: Flaskeøl (Tuborg eller Carlsberg) 10 kr., fadøl 20 kr. og drinks 20 kr.

PLUS

• Uformel stemning, hvor man ikke føler sig udenfor.
  • Godt sted at starte weekenden efter undervisningen.
  • Prøver ikke for hårdt.
  • Priserne sidder lige i skabet.
  • Aktiviteter som spil, beer pong og bordfodbold.

MINUS

• Pladsen er trang, og der er lavt til loftet, så luften bliver hurtigt tæt.
  • Stemningen i baren bæres i høj grad af de mennesker, der er der – den understøttes ikke af udsmykning, indretning eller lys (i hvert fald ikke denne gang).

I Fredagsbar.dk kan skuldrene sænke sig efter ugens sidste undervisning, og man kan prikke hul på weekenden med en kold øl til 10 kroner. Baren er basic. De hvide vægge matcher papirdugen på de lange borde, og lyskæder er skødesløst draperet rundt om rør i loftet. Nogle af dem er tilmed tændt. I hjørnet hænger en ballon, som at dømme ud fra dens spændstighed – eller rettere manglen på samme – har hængt der siden sidste bar. Fredagsbar.dk kan ikke beskyldes for at prøve for hårdt.

Denne eftermiddag er der godt fyldt op ved bordene, og luftfugtigheden i lokalet er på vej mod Phuket-niveau. Der er gang i både terninger, bordfodbold og beer pong. Og ’Blå himmel’ både i højttaleren og udenfor, hvor baren breder sig til et par bord-bænkesæt.

Normalt har Fredagsbar.dk et tema for deres fredagsbarer – denne fredag, som er semesterets sidste åbningsdag i baren, er temaet ’BAR duk op’. Det gør vi. Og vi bliver taget godt imod med hurtig og imødekommende betjening i baren og villighed til at give plads ved bordet bagerst i lokalet. Festen kommer ikke til os – men hvis vi selv kom med en fest (og det gør vi indrømmet ikke denne dag), ville Fredagsbar.dk være et godt sted at folde den ud. Bortset fra det gyldne dameben i baren er der ikke meget glitter og glam over Fredagsbar.dk. Den er som dine yndlingsjeans – rar og uprætentiøs.

Hvad siger stamgæsterne?

Marcus Alexander Mejer Bjerremand, Anne Tietz og Michael Madsen (alle fra digitalt design):

”Det særlige ved baren er, at den er lille og intim, og der er altid nogen, man kender. Der kommer nogle gange folk udefra, men ikke så tit. Og det er nok meget godt, for vi har egentlig ikke brug for mere konkurrence om de få pladser. Stemningen plejer at være som nu indtil kl. 20, så går det amok med floor- og fodboldborde – og man kan risikere ikke at kunne huske noget efterfølgende …”

Hvad siger baren?

Barfrivillig Samuel Bastiani Storm:

”Normalt har vi et tema og gør mere ud af udsmykningen end i dag. I dag er temaet ’BAR duk op’ – kom ned og drik en øl inden læseferien. Vi forsøger generelt at skabe et miljø, der kan samle de tre studier, og som kan skabe konkurrence til baren på DMJX (lige på den anden side af gaden, red.) Vi gør det så godt, vi kan, for vores gæster – og jeg synes, vi er åbne for folk udefra. Det synes jeg i det hele taget karakteriserer fredagsbarerne på AU, hvor mange også tager på barcrawls på de forskellige barer. Festen bliver normalt vildere hen mod aften end nu.”

SÅDAN GØR VI:

Vi sender to anmeldere afsted, som først opholder sig i baren i noget tid uden at give sig til kende for at få indtryk af stemningen i baren og faciliteterne.

Da en fredagsbar typisk vil ændre karakter fra eftermiddag til aften, giver vi os til kende og taler med bargæster og barpersonale for at få indtryk af, hvordan baren typisk vil udvikle sig, og hvad man fra barens side forsøger at opnå.

Vi giver ikke karakter på en skala. Fredagsbarerne på AU er meget forskellige og kan derfor være svære at sammenligne og bedømme på den samme skala. Vi opsummerer i stedet vores anmeldelse i plus og minus.