I Katrines Kælder ulmer skub-til-taget-festen – også på en stille og rolig dag

Den festlige stemning i Katrines Kælder er uundgåelig. Fredagsbaren er kendetegnet ved ingeniørtematisk udsmykning af væggene, et stort udvalg med mængderabat og festlig stemning – selv i et overbelyst, klasselokalelignende rum uden musik er det svært ikke at lade sig rive med.

ANMELDELSE: Katrines Kælder

Anmeldt 6. maj 2022 (eftermiddag)

Katrines Kælder
Fredagsbar for ingeniørstuderende

Hvor: Finlandsgade 22, 8200 Aarhus N (IT-Byen)

Facebook: https://www.facebook.com/KatrinesKaelder

Åbningstider: 14.00/15.00-24.00

Særkende: Computerikonisk og ingeniørtematisk pynt på væggene, et stort udvalg af drikkevarer og festlig stemning. Signaturdrinken ‘Spejlæg’, der serveres i kande.

Priser:
Flaskeøl (Ceres Top og Royal Classic): 10 kr. pr. stk. og 70 kr. for 8 stk.
Fadøl (Royal Pilsner og Classic): 20 kr. pr. stk. og 120 kr. for 8 stk.
Drinks (10 forskellige): 15 kr. pr. stk. og 50 kr. for 4 stk.
Specialdrinks (13 forskellige): 25/35 kr. pr. stk. og 90/130 kr. for 4 stk.
Shots: 10 kr. pr. stk. og 80 kr. for 10 stk.
Shakede shots: 75 kr. for 10 stk.

PLUS

• God plads (et oplagt stop på en fredagsbar-crawl)
  • Baren er effektiv og hurtig til at afvikle kø
  • Aktiviteter som beer pong, terninger og brætspil
  • Festlig stemning og muligt dansegulv
  • Fredagsbarens pynt viser tilknytning til ingeniørstudiet
  • Stort udvalg, mængderabat og drinks i kander

MINUS

• Samtaleafdelingen er ikke hyggeligt indrettet

Stemningen i baren er i sig selv berusende – og det er barens signaturdrik ’Spejlæg’ også: Den består af fem slags spiritus (Safari, Cuba vodka, Cuba abrikos, Jägermeister, Bacardi lemon og Faxe Kondi), og med masser af plads ulmer en skub-til-taget-fest allerede fra eftermiddagstid i Katrines Kælder.

Baren er delt op i to afdelinger. Den ene afdeling, hvor man finder selve baren, er et åbent rum med ombejlede bord-bænkesæt og pixelerede billeder på væggene af computerkulturens ikoner; Tetris, Super Mario, R2-D2, Darth Vader og Pokémon. Herinde spiller musikken, og lyset blinker. Den anden afdeling minder om et langt klasselokale. Der er lyst. Rammerne er ikke hyggelige. Men stemningen er god, og snakken går lystigt. Folk sidder omkring borde eller spiller beer pong. Lydniveauet i de to afdelinger er stort set ens. Døren mellem de to afdelinger er tung og lukker alt ude, bortset fra den festlige stemning. Stemningen fra barlokalet er som en uundgåelig smitte, man tager med sig rundt.

Da vi træder ind i Katrines Kælder, rammer omkvædet i Justin Biebers ’Sorry’ os. Stemningen cementeres med et citat fra den næste sang, der spiller: ’It’s going down, I’m yelling timber’.

Katrines Kælder virker ikke som en bar, hvor man drikker én enkelt øl efter undervisningen. Den tidligere nævnte signaturdrink serveres i en kande med to sugerør. Ikke til deling. Læg dertil et tosiders udvalg af øl, drinks og shots med mængderabat på størstedelen af udvalget – dog med få undtagelser; blandt andet alkoholfri drinks. Man opererer tilsyneladende efter devisen: Hvorfor nøjes med én flaskeøl til ti kroner efter undervisningen, når du kan få otte for 70 kroner?

Senere på dagen får baren besøg af årets vindere af Kapsejladsen 2022, FUT. Ellers byder barens kalender hovedsageligt på ’normale’ fredagsbarer, men der er også quiz, banko og kostumefester. Desuden gæstes baren også af virksomheder og organisationer, der gerne vil gøre sig til for de studerende.

Hvad siger stamgæsterne?

Michael Moseholt, Jonas Nielsen (begge færdiguddannede) og Frederik Hesselholm, ingeniørstuderende på 12. semester.

”Der sker tit forskellige ting her i baren. For eksempel at nogle begynder en turnering i beer pong eller en konkurrence i limbo. Der er også firmaer eller organisationer, som kommer forbi og reklamerer og giver en gratis øl og en pose chips. I dag, vil vi sige, er en stille og rolig dag i baren. Det kan gå meget mere amok.”

Et godt barminde?

”Nogle gange har underviserne været med til fredagsbaren, hvor de har testet ting på os. Én underviser tog engang to motionscykler med. De var koblet op på to racerbiler, der kørte på en bane, og så dystede vi mod hinanden. Det var ret sjovt.”

Hvad siger baren?

Pernille Højmark Hansen er frivillig i baren og har været det i to et halvt år, nu netop færdiguddannet.

”Baren kan det hele. Vi prøver så vidt muligt at omfavne alle de studerende,” siger hun og giver en krammer til en, hun kender, som er på vej videre. ”Vi har et kæmpestort spiludvalg, som vi låner ud. Ellers kan man spille beer pong eller snakke, og der plejer også at være et dansegulv senere på aftenen. Der er lidt til enhver smag. Men det er nok en diskoteksbar, hvis jeg skal sætte genre på.”

SÅDAN GØR VI:

Vi sender to anmeldere afsted, som først opholder sig i baren i noget tid uden at give sig til kende for at få indtryk af stemningen i baren og faciliteterne.

Da en fredagsbar typisk vil ændre karakter fra eftermiddag til aften, giver vi os til kende og taler med bargæster og barpersonale for at få indtryk af, hvordan baren typisk vil udvikle sig, og hvad man fra barens side forsøger at opnå.

Vi giver ikke karakter på en skala. Fredagsbarerne på AU er meget forskellige og kan derfor være svære at sammenligne og bedømme på den samme skala. Vi opsummerer i stedet vores anmeldelse i plus og minus.