Studenterfester på AU må sandsynligvis aflyses på grund af faren for coronavirus

Regeringen opfordrer nu til, at arrangementer med flere end 1.000 deltagere aflyses i marts måned, og det får sandsynligvis konsekvenser for flere planlagte fester på AU for studerende.

Opdatering 6. marts 17.15: Studenterlauget aflyser planlagt fest i aften i Club Klub som følge af regeringens opfordning til at aflyse arrangementer for flere end 1000 deltagere.

Regeringens opfordring får på nuværende tidspunkt ingen betydning for undervisningen på Aarhus Universitet. Også eksamen fortsætter pt. som hidtil planlagt.

Derimod er der fester for studerende med flere end 1.000 deltagere i løbet af marts, der sandsynligvis bliver aflyst eller rykket til et senere tidspunkt som følge af regeringens seneste udmelding sidst på formiddagen i dag.

Presse- og kommunikationschef Sys Christina Vestergard fortæller, at man på fakulteterne er i færd med at danne sig et overblik over, hvilke studenterfester det kan blive nødvendigt at aflyse. Som studerende holder du dig bedst orienteret om eventuelle aflysninger ved at kontakte arrangørerne.

Hvad angår forårets helt store fest, Kapsejladsen, er det endnu for tidligt at sige noget i forhold til en eventuel aflysning, oplyser Sys Christina Vestergaard:

"Vi følger myndighedernes anvisninger, og de har foreløbigt meldt ud, hvordan vi skal forholde os gennem marts måned, og meget kan nå at ske, inden vi når frem til maj måned."

Ingen aflysning af arrangementer for medarbejdere

Arrangementer for medarbejdere og besøgende på Aarhus Universitet vil indtil videre ikke blive aflyst, da universitetet ikke har arrangementer med flere end 1.000 deltagere i marts måned.

Ledelsen på universitetet følger situationen - og de anvisninger, der kommer fra blandt andet Sundhedsstyrelsen. Medarbejdere og studerende opfordres i den forbindelse til at kende og følge myndighedernes anbefalinger til fysisk kontakt - hvor kedeligt det end må lyde, betyder det helt konkret, at du lige nu skal holde dig fra at kysse, kramme og give hånd for at undgå at blive udsat for smitte eller udsætte andre for det.

FAKTA