Udvekslingsstuderende kan igen rejse til Danmark i slutningen af april

Fra 21. april kan udvekslingsstuderende igen få lov at krydse grænsen til Danmark. Indrejseforbuddet, som har gjaldt siden 9. januar, blev lempet af Folketingets partier tirsdag aften. Hvorvidt ph.d.-studerende kan følge trop, mangler AU dog fortsat svar på fra myndighederne.

Foto: Colourbox

Som første del af en langsom genåbning af ind- og udrejse til Danmark har Folketingets partier med undtagelse af Nye Borgerlige vedtaget at udvide listen over anerkendelsesværdige formål, så der blandt andet åbnes for ’udvekslingsstuderende’ fra om en uge – onsdag 21. april.

Af frygt for nye varianter af coronavirus har den danske grænse siden 9. januar været lukket for indrejsende, der ikke har haft et anerkendelsesværdigt formål. Det har blandt andet betydet, at grænsen har været lukket for internationale studerende, der skulle studere i Danmark. Det ’at studere’ blev efter 9. januar nemlig midlertidigt suspenderet som et anerkendelsesværdigt formål.

Omnibus skrev i foråret artikler om, hvordan både udvekslingsstuderende og internationale ph.d.-studerende på Aarhus Universitet som følge af de nye indrejserestriktioner blev nægtet indrejse til Danmark. Blandt andet måtte en international AU-studerende rejse illegalt over grænsen for at få opholdstilladelse, og ti internationale ph.d.-studerende er blevet bremset i at få deres opholdstilladelse til Danmark.

LÆS OGSÅ: Ti internationale ph.d.-studerende på AU er nægtet indrejse til Danmark

LÆS OGSÅ: International AU-studerende rejste illegalt til Danmark for at få opholdstilladelse

Uvished om ph.d.-studerende

Men hvorvidt de ph.d.-studerende også er inkluderet i den kommende genåbning, afventer Michael Winther, der er funktionschef hos AU Forskning og Eksterne Relationer, fortsat svar på. Hans rolle er blandt andet at have dialog med myndigheder som for eksempel Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) om opholdstilladelser for studerende og ansatte.

”Vi krydser fingre, og der er anledning til at være fortrøstningsfuld,” siger han og tilføjer:

”Men vi venter på, at myndighederne sort på hvidt giver os retningslinjer for, om ph.d.-studerende også er inkluderet i første fase af genåbningen, hvor det 'at studere’ igen bliver et anerkendelsesværdigt formål for indrejse,” siger han.

Den politiske aftale landede tirsdag aften, og Michael Winther regner med, at AU modtager detaljerede retningslinjer fra myndighederne i næste uge.

”Så snart vi ved mere, opdaterer vi vores hjemmeside og tager fat i dem, vi er bekendt med venter på at komme til Danmark. Vi opfordrer til, at man ikke agerer på udmeldingerne fra den politiske aftale, før vi har det bekræftet og specificeret fra de relevante myndigheder,” siger Michael Winther.

Risikovurdering af lande bliver genindført

I samme fase, fra 21. april, indfører Folketinget igen ’risikovurdering’, så lande bliver markeret med farven gul, orange eller rød, alt efter smittesituationen.

Alt efter hvilken farve landet har, gælder forskellige restriktioner for indrejse til Danmark. Er landet for eksempel gult, kræver det ikke isolation ved ankomst. Isolation er dog et krav, hvis rejsende kommer fra et orange eller rødt land.

Fase 2-4 af genåbningen for ind- og udrejse til Danmark er 1. maj, 14. maj og 26. juni.