Jakob Rosenkrands Uldall: Stress er ikke bare et af de største problemer på universitetet, men i samfundet generelt

De studerende skal til stemmeurnerne. Spidskandidaterne til de to pladser i AU’s bestyrelse svarer på, hvorfor de stiller op, hvorfor du skal stemme på dem, og hvad de vil ændre, hvis de bliver valgt. Her møder du Jakob Rosenkrands Uldall fra Frit Forum Århus.

Jakob Rosenkrands Uldall mener ikke, at universiteterne har taget studerendes stress alvorligt. Det vil han lave om på, hvis han bliver valgt til bestyrelsen. Foto: Ida Marie Jensen.

Frit Forum Århus' mærkesager

• Retfærdigt optag
  • Demokrati på AU
  • Fokus på de stressede studerende.
  • Inspirationsfyldte lokaler
  • Fjern Qvickly på bacheloren

Hvorfor stiller du op til AU’s bestyrelse?

”Fordi AU’s bestyrelse er det organ på universitetet, hvor man kan forandre mest. Og jeg vil gerne være med til at skabe forandring indefra og lave om på de ting, som vi i Frit Forum grundlæggende finder uretfærdige. Det gælder for eksempel, at antallet af stressede studerende er eksploderet, og at én karakter i idræt kan blive afgørende for, om man kan blive optaget på Idéhistorie. Det vil jeg gerne arbejde for at lave om på.”

”Man kan måske tænke, at det er meget hurtigt, jeg stiller op til bestyrelsen, og at jeg ikke har kæmpestor føling med de studerendes problemer, når jeg først lige er begyndt på universitetet. Men jeg kender mange af de problemstillinger, som studerende står overfor, gennem mit arbejde i DSU (Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, red.) og mit arbejde i Frit Forum Århus.”

Hvorfor skal man sætte sit kryds ud for dit navn?

”Man skal stemme på mig, fordi jeg vil sætte fokus på de studerendes trivsel, som er et af de allerstørste problemer, vi har i samfundet lige nu. Selvom jeg er ung, har jeg meget erfaring med politisk og socialt arbejde, blandt andet gennem frivilligt arbejde i DSU, Dansk Flygtningehjælp, Red Barnet og som frivillig på Fairbar (non profit-café i Aarhus, der blandt andet støtter udviklingsprojekter i Myanmar, red.).”

Hvad er for dig den vigtigste sag, som du vil – og rent faktisk kan – fremme i bestyrelsen? Uddyb gerne, hvordan du vil gøre det.

”Det er bekæmpelse af stress. Det er ikke bare et af de største problemer på universitetet, men i samfundet generelt. Antallet af unge med stress er vokset eksplosivt de seneste ti år. Det er måske noget, man har snakket om i krogene på universiteterne, men man har ikke tacklet det ordentligt. Problemet er ikke blevet taget seriøst – men det skal det nu.”

”Vi skal konkret skabe bedre dialog mellem undervisere, studerende og studievejledere. Vi skal have flere studievejledere, og på alle studier skal der være en eller flere nøglepersoner, man som studerende altid kan gå til, uanset om man har faglige udfordringer, eller det er trivslen, det handler om. På Idéhistorie, hvor jeg læser, er vi få studerende og har en nær relation til vores undervisere, og vi ved, at vi altid kan komme til dem. Men på et studie som statskundskab, hvor der er flere hundrede studerende, kan det være en god idé at have flere vejledere tilknyttet, som kan udfylde den rolle.”

Læs om de fem andre opstillede kandidater her:

Frit Forum Århus' mærkesager

• Retfærdigt optag
  • Demokrati på AU
  • Fokus på de stressede studerende
  • Inspirationsfyldte lokaler
  • Fjern Qvickly på bacheloren