Omnibus prik

KLUMME: Bakkers bedste rejsehacks: Sådan får du optur, når du er på togtur

Hvis vi fortsat vil have vores gang på Jorden, må vi blive på jorden. Også når vi rejser. Lektor i lingvistik, Peter Bakker, rejser en del i sit arbejde og foretrækker at tage toget. Fordelen: Han får masser af arbejde fra hånden. Ulempen: Der er risiko for forsinkelse. Men Bakker deler her sine bedste hacks til tålelige togrejser: Tag på Interrail, vær beredt, og nyd udsigten.

Peter Bakker er lektor i lingvistik ved Aarhus Universitet og fast klummeskribent ved Omnibus. Dette er et debatindlæg, synspunkterne er skribentens.

Vi har brug for at rejse for at kunne udføre vores arbejde som videnskabsfolk og nogle gange også som studerende. Vi rejser til konferencer i andre dele af landet og i udlandet for at mødes med fagfæller i nye og gamle netværk, udvikle samarbejder og vinde ny viden. Det er jo en vigtig del af vores arbejde og vores studium.

Imens rykker udløbsdatoen for vores planet tættere og tættere på – takket være vores konsumptionsadfærd, overforbrug og rejselyst gennem generationer.

Skal vi ændre vores rejsevaner for at kunne overlade planeten til yngre generationer?

For nogle år siden var der en vis virus, som stort set stoppede vores rejsemuligheder og på samme tid åbnede for nye alternativer såsom Zoom, Teams og andre kommunikationsprogrammer. Undervisning og konferencer foregik online via computere. Undervisere og studerende sad derhjemme foran skærmen – eller de lod som om.  

Ikke overraskende har Aarhus Universitet set vores rejsemønstre efter i sømmene: Skal vi bruge mere miljørigtige transportmidler? Eller skal vi fortsætte flyrejser, selvom de ødelægger klimaet? Skal der være en minimumsafstand, f.eks. på 500 eller 1.000 kilometer, hvor man skal anbefale eller ligefrem tvinge medarbejdere til at bruge tog frem for fly? Skal man give samtlige medarbejdere et tysk 'BahnCard 25', som giver 25 procents rabat på alle internationale togrejser?

Tog-connaisseur 

Jeg var selv 27 år gammel, da jeg fløj for første gang. Ja, jeg var gammel. Det var mere på grund af fattigdom end af princip. Nogle år senere fik jeg mit kørekort. Årtier senere fik jeg min første og hidtil eneste bil, indtil den et år efter kollapsede på en landevej nær Horsens. Man kan leve uden at flyve og uden at have en privatbil. Jeg har fløjet en del, men foretrækker nu togrejser på afstande kortere end 1.000 kilometer.

Jeg har efterhånden en del erfaring med togrejser i Europa. Jeg har kørt tog mellem Aarhus og Østrig, Frankrig, Belgien, Nederlandene (landet, som danskere fejlagtig kalder for Holland), Polen, Tjekkiet, (Nord-)Sverige, Spanien og Italien. Længe inden, folk begyndte at blive klimabevidste.

Og selvfølgelig har jeg kørt tog gennem Tyskland. Ingen vej udenom, hvis man rejser sydpå med tog. Engang var Tysklands togsystem Europas bedste og mest pålidelige, men de seneste år er det, siger nogle, blevet katastrofalt. Jeg vil foreslå to måder til mere tålelige togrejser, både for ferie- og tjenesterejser, og nævne nogle fordele ved togrejser.

Interrail 

Jeg skriver det her, mens jeg sidder i et tog i Tyskland, med 20 minutters forsinkelse, der blev til 35 minutter, senere en time, og nu 1,5 time. Alligevel tager jeg toget til konferencen i Nederlandene. Men det skal være med Interrail. Og organisatorerne har købt et Interrail-månedspas til mig. Fordelen? Man kan nogle gange kombinere flere rejser på én billet. Fem eller syv rejsedage inden for en måned. Men vigtigere: Hvis dit tog pludselig står stille i Hannover, kan man i Interrail-appen hurtigt finde en alternativ rute. Hvis man derimod har en billet med fast rute, skal man først til serviceafdelingen (køtid/ventetid: mindst en halv time) for at få nye billetter og/eller pladsbilletter til et senere tog.

På kontoret – i toget

Jeg har revideret og afsendt to artikler i løbet af min togrejse. Jeg arbejder godt i toget. Jeg ved, at ikke alle har det på samme måde. Mange, men ikke alle, får mere fra hånden i toget end på kontoret.

For at højne produktiviteten blandt AU’s forskere har jeg en gang foreslået, at AU skulle skaffe nogle afskrevne og ubrugelige IC4-togvogne og stille dem på campus, få dem til at ryste lidt, som om de kører, og vise flotte, forbifarende landskaber på en skærm på vinduerne. En god afveksling fra kontorpladsen.

Ja, man kan godt rejse med toget til udlandet. Lidt over otte timer fra Aarhus til Stockholm. Ikke meget mere, end hvis man flyver: Her skal man jo først rejse til lufthavnen, være der to timer før, vente i flere køer og efter ankomst rejse fra Arlanda til byen. Seks timer, seks af dem spildt.

Hvis du vælger at rejse med tog, følger her nogle rejsetips: Sørg altid for pladsreservationer. Rejs med Interrail for fleksibilitetens skyld. Kig ud ad vinduet til markerne og bjergene. Vær klar til at skulle overnatte undervejs, om nødvendigt. Regn med forsinkelse – og bliv glædeligt overrasket, hvis du ankommer til tiden. Hvis vi gør det, er vi med til at kompensere for andres klimabelastning. God rejselyst!

Korrekturlæst af Charlotte Boel