Museer på AU genåbner i denne uge

Efter at have holdt dørene lukket i over to måneder åbner museerne på AU i denne uge med ekstra god plads, ekstra rengøring og masser af håndsprit.

Fotos: Lars Kruse, Søren Kjeldgaard og Maria Randima

Oversigt: Hvornår åbner museerne?

• Steno MuseetÅbner tirsdag 26. maj
  • Væksthusene: Åbner fredag 29. maj
  • Ole Rømer-ObservatorietÅbner for ny sæson til efteråret
  • Antikmuseet: Åbner torsdag 28. maj. Hvis du ønsker at besøge museet i hverdagene, skal du først kontakte museet for at sikre at der er plads på museet. Hvis der er undervisning eller skolebesøg, er der ikke åbent for andre besøgende. Telefon 87161106 eller mail: antikmuseet@au.dk. Søndage og helligedage er museet åbent fra 12.00-16.00. Lørdag er der lukket.

Andre museer med tilknytning til Aarhus Universitet

(Opdateret 25. maj med informationer om genåbning af Antikmuseet, red.)

Ligesom landets øvrige museer kan museerne på AU i denne uge igen åbne dørene for publikum – dog med en række nye tiltag, som skal sikre, at smitterisikoen holdes nede.

Steno Museet åbner igen tirsdag, og her vil der kun kunne købes billetter til hvert andet sæde i museets planetarium for at øge afstanden mellem de besøgende. Desuden vil høretelefoner, touch screens og andre berøringspunkter løbende blive sprittet af.

Steno Museet nåede i februar at åbne for den nye udstilling ’Nysgerrighed bringer ny teknologi’ om H.C. Ørsted og elektromagnetismen i anledning af, at det i år er 200 år, siden Ørsted opdagede sammenhængen mellem elektricitet og magnetisme.

Du er igen velkommen indenfor i Væksthusenes varme

Mens Botanisk Have har været åben for besøgende hele foråret, har man i over to måneder kun kunnet betragte væksthusenes grønne flora ved at trykke næsen flad mod ruden. Men fra fredag kan man igen nyde varmen og planterne i Væksthusene i Botanisk Have – også her bliver der skruet ekstra op for rengøringen, og stierne rundt i væksthusene er ensrettede. Caféen i væksthusene er også åben, nu med ekstra god plads mellem bordene.

Stjernekig til efteråret

Ole Rømer-Observatoriet, som ligesom Steno Museet, Botanisk Have og Væksthusene hører under Science Museerne, måtte lukke ned for forårssæsonen i utide på grund af coronavirus. Og den nye sæson for stjernekiggeri begynder først til efteråret; observatoriet forventer at åbne for billetsalget til august.

Antikmuseet åbner - men du skal ringe i forvejen på hverdage

På Antikmuseet oplyser Vinnie Nørskov, der er leder af museet, at museet åbner torsdag. interesserede kan henvende sig til museet og forhøre sig om mulighederne for at få adgang til museet.

"Hvis man ønsker at besøge museet i hverdagene, skal man først kontakte os, da vi skal sikre at der er plads på museet. Hvis der er undervisning eller skolebesøg, er det ikke åbent for andre besøgende."

Søndage og helligdage er museet åbent som normalt, mens der er lukket om lørdagen. Og også på Antikmuseet skal besøgende følge myndighedernes retningslinjer om afstand og hygiejne.

Ny udstilling på Naturhistorisk Museum – men ingen krammere

Også Naturhistorisk Museum i Universitetsparken er igen klar til at tage imod publikum. Museet slog dørene op mandag med den nye udstilling ’99 arter at opleve, før du bliver voksen’. Museet er nu forsynet med pile på gulvet, som skal gøre det lettere at holde afstand. Og så uddeler krammebjørnen Bjørn Bjørnsen ikke kram foreløbig.

Oversigt: Hvornår åbner museerne?

• Steno MuseetÅbner tirsdag 26. maj
  • Væksthusene: Åbner fredag 29. maj
  • Ole Rømer-ObservatorietÅbner for ny sæson til efteråret
  • Antikmuseet: Åbner torsdag 28. maj. Hvis du ønsker at besøge museet i hverdagene, skal du først kontakte museet for at sikre at der er plads på museet. Hvis der er undervisning eller skolebesøg, er der ikke åbent for andre besøgende. Telefon 87161106 eller mail: antikmuseet@au.dk. Søndage og helligedage er museet åbent fra 12.00-16.00. Lørdag er der lukket.

Andre museer med tilknytning til Aarhus Universitet