To AU-kolleger tager initiativ til indsamling til fordel for Ukraine

Grafiker Gudrun Frost-Søgaard og specialkonsulent Lenore Messick har iværksat en indsamling blandt AU’s medarbejdere og studerende til fordel for Ukraine. Indsamlingen sker i samarbejde med Røde Kors.

Foto: Omnibus

”Der er meget lidt vi kan gøre – det ved vi godt. Men vi ved også, at vi er nødt til at gøre, hvad vi kan. Og vi tænker, at du/I – og andre gode kolleger på AU – nok har det på samme måde.”

Sådan skriver grafiker Gudrun Frost-Søgaard og specialkonsulent Lenore Messick, begge fra Events og Kommunikationsstøtte, i en mail sendt til kolleger på Aarhus Universitet. I mailen fortæller de, at de har taget initiativ til en indsamling via Røde Kors til fordel for Ukraine. Indsamlingen hedder AU staff and students stand with Ukraine.

"Vi kunne næsten ikke få os selv til at sende mailen, men omvendt følte vi også et desperat behov for at gøre noget. Og det betyder noget at støtte kollektivt på fælleskabets vegne. På den måde kan en individuel afmagt komme til udtryk på en kollektiv måde. Så i går ved fyraften oprettede vi indsamlingen og sendte linket til vores afdeling og tætte kolleger, og derfra har det spredt sig," fortæller Lenore Messick.

"De værdier, vi har på AU, og det gode fælleskab fik vi lyst til at aktivere," siger Lenore Messick videre og understreger, at indsamlingen ikke er på vegne af AU som institution, men på vegne af AU-studerende og-medarbejdere.

I skrivende stund er der samlet 12.000 kroner ind via indsamlingen.

"Lidt kan blive til meget," siger Lenore Messick og refererer til en tidligere AU-indsamling i 2015 til fordel for mennesker på flugt, som samlede 129.057 kroner ind blandt studerende og medarbejdere på AU. Indsamlingen AU#Refugees-welcome blev til på initiativ af fire medarbejdere og studerende fra AU, der samlede ind via Dansk Flygtningehjælps landsindsamling.

AU samlede 129.057 kroner ind til flygtninge

Korrekturlæst af Charlotte Boel