14 AU-studerende er i Rusland – der er ingen AU-studerende i Ukraine

Aarhus Universitet har mandag kontaktet de 14 AU-studerende, der befinder sig i Rusland. Samtidig rækker universitetet ud til de 20 og 22 studerende fra henholdsvis Ukraine og Rusland, der lige nu studerer ved Aarhus Universitet.

Grafik: Colourbox

Efter at Udenrigsministeriet søndag ændrede sin rejsevejledning til Rusland, har Aarhus Universitet mandag haft travlt med at skaffe overblik over og ikke mindst kontakt til de 14 AU-studerende, der lige nu befinder sig i Rusland. Det oplyser international chef Rikke Nielsen. Hun fortæller ved samme lejlighed, at ingen AU-studerende befinder sig i Ukraine.

Anbefalingen fra Udenrigsministeriet lyder, at alle ikke-nødvendige rejser til hele Rusland frarådes. Samtidig opfordrer ministeriet til, at danske turistrejsende arrangerer hjemrejse, mens det fortsat er muligt. Opfordringen kommer som følge af, at flere vestlige lande, herunder Danmark, indfører flyveforbud mod russiske fly i deres luftrum. Og ministeriet vurderer, at der er risiko for, at Rusland indfører tilsvarende flyveforbud.

”Det kan blive besværligt at rejse mellem Europa og Rusland i den kommende tid,” skriver Udenrigsministeriet.

Hvorvidt de studerende vælger at rejse hjem, er deres egen beslutning. Men Aarhus Universitet er netop nu i færd med at oplyse de 14 studerende om, at de kan få alternativ undervisning, hvis de vælger at afbryde deres studieophold i Rusland.

International chef: Vi skal favne både ukrainske og russiske studerende

Samtidig har Aarhus Universitet dannet sig et overblik over de ukrainske og russiske studerende, der befinder sig på Aarhus Universitet på udvekslingsaftaler.

”Vi har 20 studerende fra Ukraine og 22 studerende fra Rusland, som vi rækker ud til nu og oplyser dem om de muligheder, de har for at få trivselsvejledning, såsom samtaler med studievejledere eller studenterpræsterne. Vi er opmærksomme på, hvordan vi kan favne både de ukrainske og russiske studerende lige nu,” fortæller Rikke Nielsen og fortsætter:

”Vi minder dem også om, hvilke instanser de kan gå til, hvis de føler sig krænket, eller hvis de oplever diskrimination – selvom jeg virkelig ikke håber, at det er tilfældet,” siger hun.

Aarhus Universitet har ingen udvekslingsaftaler med universiteter i Ukraine. Universitetet har en udvekslingsaftale med Tomsk State University i Sibirien i Rusland. Desuden har fakultetet Arts samarbejdsaftaler med St. Petersburg State University for studerende på uddannelsen Ruslandsstudier.

På spørgsmålet om, hvorvidt Aarhus Universitet overvejer at suspendere eller opsige sine udvekslings- og samarbejdsaftaler med russiske universiteter, svarer Rikke Nielsen, at universitetet i den henseende vil handle i overensstemmelse med Uddannelses- og Forskningsministeriets anbefalinger.

Omnibus har kontaktet ministeriet for at høre, om der er anbefalinger på vej af den karakter, men ved deadline havde vi endnu ikke modtaget svar fra ministeriet på henvendelsen.