Vis mig dit hjemmekontor: Rasmus Rørbæk

Pressekoordinator ved Nat-Tech Kommunikation arbejder i øjeblikket flankeret af en lyseblå drømmefanger, tryllestave og et sirligt dukkehus på værelset, som er venligst udlånt til lejligheden af Daimi på 7 år.

Rasmus Rørbæk, der er pressekoordinator ved Nat-Tech Kommunikation, er taknemmelig for, at han må låne steddatteren Daimis værelse. De har aftalt, at hun altid må komme ind og se, hvad han laver – og få et kram. Grafik: Astrid Reitzel, foto: privat

Serie:
Vis mig dit hjemmekontor

Vi ser alt for lidt til hinanden på AU i øjeblikket.

Derfor tager vi på en online tour de chambre hos gode AU-kolleger, der byder indenfor på deres hjemmekontor.

Må vi også se dit?

Beskriv din hjemmearbejdsplads: Hvor i dit hjem arbejder du?

Jeg arbejder inde på et af husets børneværelser, hvor det er muligt at lukke døren og 'gå på arbejde', hvor jeg kan snakke i telefon og deltage i Skype-møder. Det er ganske inspirerende at sidde så fint et sted, og jeg er taknemmelig for, at det er en mulighed at passe mit arbejde omgivet af dukkehus og tryllestave. Daimi er syv år, og hun synes, det er både sejt og lidt uretfærdigt, at jeg har brug for hendes værelse for at passe mit arbejde; fordi hun så ikke kan være her, når hun har 'frikvarter' fra skoleopgaverne. Vi har aftalt, at hun altid må komme ind og få et kram og se, hvad jeg laver.

Hvordan har du det med at arbejde hjemmefra?

Det virker selvfølgelig mærkeligt ikke at se kollegerne hver dag, men det giver samtidigt en god fordybelse at kunne fokusere på opgaverne. Vi har stadig masser af kontakt med hinanden over mail, telefon og Skype. Det fordrer selvfølgelig lidt koordination i husstanden at have hjemmegående skolebørn, der også skal have klaret deres opgaver hver dag, men det fungerer ganske fint.

Det har selvfølgelig også været en omvæltning her i huset at skabe en hverdag i takt med regeringens anbefalinger med to skolebørn, en skolelærerindekæreste og jeg selv. Men vi hjælpes ad og er godt på vej.

Hvilke arbejdsopgaver ligger på dit skrivebord lige nu?

Informationer og nyhedsstrøm flyder, og helt aktuelt er jeg ved at lægge sidste hånd på en populærformidling af et spændende forskningsresultat fra biologiens verden, der kommer ud fra embargo (dvs. har været tilbageholdt indtil et bestemt tidspunkt, red.) i de nærmeste dage. Derudover er der selvfølgelig flere artikler på vej, planlægning af nye tiltag og så den daglige presseservice. Og vi holder flere virtuelle møder i løbet af dagen, nu hvor det ikke lige er til at stikke hovedet ind til hinanden.

Nævn en ting, eller del et tip, som gør en forskel på din hjemmearbejdsplads eller for din hjemmearbejdsdag:

Der er sikkert mange måder at gå til en hjemmearbejdsdag på, og jeg glæder mig til at se andres tilgang til vores nuværende virkelighed. Men for mig virker det at skemasætte arbejdstiden med faste intervaller, hvor jeg 'er på arbejde' bag den lukkede dør, så jeg kan være sikker på både at få klaret arbejdsopgaverne og samtidig kunne afsætte tid til at tage min tørn og hjælpe med blandt andet skoleopgaver, husholdning og børneluftning.

Hvad savner du mest fra dit AU-kontor, som du ikke fik taget med hjem/ikke kunne tage med hjem?

Jeg savner min kontorstol og mit gode hæve-sænke-skrivebord. Jeg er vild med Daimis indretning, men det er næppe ergonomisk korrekt indrettet for en fuldvoksen kommunikationsmand.

Serie: Vis mig dit hjemmekontor

Vi ser alt for lidt til hinanden på AU i øjeblikket.

Må vi også se dit?