Andreas fik drømmepraktik og afklaring

Det var praktikopslaget fra det kommende Danmarks Rockmuseum i Roskilde, som én gang for alle fik brikkerne til at falde på plads for Andreas Fredslund Sørensen og gav ham en klar idé om, hvordan han vil bruge sin kandidatuddannelse i historie. Også selvom det ikke umiddelbart var oplagt med samfundsfag som sidefag.

»Uden praktikken ville jeg komme ud som færdiguddannet uden rigtig at vide, hvad jeg ville, og hvilken vej jeg skulle gå. Hvis man ikke skal forske eller undervise i gymnasiet som historiker, er det ret åbent, hvad man kan lave,« siger Andreas Fredslund Sørensen. Foto: Christian Garde Petersen

De sidste »studieforlængere« på AU

Omnibus har mødt tre kandidatstuderende, som lige akkurat undgår at blive ramt af fremdriftsreformen.

Deres praktik- og vikarophold kunne lade sig gøre, fordi de som de sidste har mulighed for at forlænge studiet – i modsætning til de studerende, der kommer efter dem.

Det er de glade for. Den praktiske erfaring og det medfølgende ansvar giver nemlig hår på brystet, rankere ryg og en skarpere profil, inden de skal ud og sælge sig selv på arbejdsmarkedet.

Mød også studerende i virksomhedskommunikation Malene Bro og medicinstuderende Niels Baymler.

»Der er mange historiestuderende med min kombination, der søger praktik på ambassader. Men det var ikke lige mig. Det var opgaverne på rockmuseet, der tændte mig,« siger den 27-årige kandidatstuderende.

Her kunne Andreas nemlig kombinere sin store interesse for musik og ungdomskultur med et skærpet fokus på formidling af sit fag. Det føltes helt rigtigt – især efter han tidligt på kandidaten fandt ud af, at han ikke kunne se sig selv som historielærer på et gymnasium.

Ventetid gav skarpere profil

Han søgte stillingen på sit tredje kandidatsemester og kom til samtale. Men der var mange om buddet, og rockmuseet valgte en anden ansøger.

Andreas Fredslund Sørensen gav imidlertid ikke op, tværtimod var han blevet skarpere på, hvor han skulle sætte ind.

»Jeg følte, det var gået godt til samtalen, men fik at vide, jeg manglede noget på formidlingsdelen,« siger han.

Derfor valgte han i stedet for praktik at bruge sit tredje semester på profilfag i kulturformidling og tog et kursus i kulturjournalistik på journalisthøjskolen.

Og fordi fremdriftsreformen først rammer til sommer, fik Andreas Fredslund Sørensen så lige akkurat en chance mere for at søge praktik på rockmuseet i Roskilde dette semester, selvom det betyder, han må udskyde specialet. Til gengæld har han i dag fået sin drømmepraktikplads.

En chance til

Omnibus møder Andreas Fredslund Sørensen i et mødelokale fyldt med grammo fonplader og musikplakater på væggene. Bagved ham hænger en opslagstavle med gule Post-it-sedler med musikhistoriske nedslag.

Danmarks Rockmuseum åbner først om et års tid, og indtil da holder medarbejderne til i en barakbygning på Rabalderstræde side om side med Roskilde Festivals hovedkontor.

»Jeg er glad for, jeg nåede at få en chance mere til at prøve kræfter med noget, jeg virkelig brænder for. Og jeg er helt sikkert blevet bekræftet i, at det er sådan noget her, jeg gerne vil,« siger han.

Fagligheden bliver konkret

På rockmuseet laver Andreas Fredslund Sørensen blandt andet research til et rockleksikon og skriver grundtekster, som siden kan omsættes til udstillingstekster eller undervisningsmateriale. Det er fedt at mærke, hvordan fagligheden kan blive konkret, siger han.

»Jeg sidder selv med ansvaret for opgaverne og har indflydelse på, hvordan produktet skal se ud. Det er rigtig motiverende at opleve, hvordan jeg kan bruge mine kompetencer.«

Andreas Fredslund Sørensen har allerede talt med rockmuseet om et muligt samarbejde i forbindelse med sit speciale.

Praktik på Arts

På mange kandidatuddannelser på Arts er der mulighed for at tage i praktik til 30 ECTS-point. De fleste fag har indlagt muligheden på tredje semester, hvor de studerende også kan vælge udlandsophold eller valgfag/profilfag. Praktikstedet skal godkendes af praktikvejlederen, og de studerende skal afslutningsvis skrive en rapport, før de 30 ECTS-point kan indkasseres.

Kilde: Vejledning og studieinformation på Arts Studier