Fik du ikke en praktikplads? Bare ærgerligt.

Foto: Lars Kruse

Når fremdriftsreformens krav om 30 ECTS-point per semester træder i kraft til september, skal de kandidatstuderende i højere grad kende deres besøgstid, hvis de vil i praktik.

Samtidig må de indstille sig på at gå mere på kompromis med kravene til praktikstedet, forudser formand for Artsrådet på AU Jeppe Kaas.

»Principielt er det muligt for de fleste studerende på Arts at tage i praktik på alle kandidatsemestre. Men i praksis er systemet så ufleksibelt, at det kun kan lade sig gøre på tredje semester, hvis man skal leve op til praktikkravene og undgå at komme bagud med ECTS-point,« siger han.

Det er der sådan set ikke noget nyt i, men hidtil har de studerende haft mulighed for simpelthen at sætte studiet på standby eller læse på nedsat tid for at gøre plads til drømmepraktikken – uden at skulle være afhængige af praktikkrav og ECTS-point.

Det er slut nu, og derfor er muligheden for praktik altså for de flestes vedkommende begrænset til tredje kandidatsemester.

»Det kan blive et problem for studerende, som gerne vil i praktik, men ikke lykkes med at finde en relevant praktikplads på det tidspunkt. De får ikke mulighed for at prøve kræfter med arbejdsmarkedet, men må i stedet vælge nogle fag på universitetet, som måske ikke er lige så relevante for deres profil« siger Jeppe Kaas.

Første skuffede studerende

Ifølge afsnitsleder for Vejledning og studieinformation på Arts Studier, Jesper Sølund Hansen, har konsekvenserne af fremdriftsreformen allerede ramt de første studerende, som havde håbet på flere praktikmuligheder.

»Tidligere har der været studerende, som har lagt en »ekstra« praktik ind. Nu begynder vi at høre om studerende, som bliver presset af den obligatoriske undervisningstilmelding, fordi de har planlagt praktik ud over, hvad de kan få ECTS-point for,« siger han.

Formand for Artsrådet Jeppe Kaas frygter samtidig, at AU på grund af fremdriftsreformen vil skærpe reglerne til speciale, og at det kan presse flere studerende til at droppe praktik.

»Det kan blive en stressfaktor i praktikken, hvis man skal tidligere i gang med at forberede speciale, ansøge om vejleder og finde relevant materiale. Især hvis man er i praktik i udlandet,« siger han.

Uddannelsesudvalget har specialeprocessen på dagsordenen til deres næste møde 7. april.