Dekan på Health: Vikariat ikke nødvendigt for at uddanne dygtige læger

Dekan på Health Allan Flyvbjerg. Foto: Anders Trærup

Selvom mange medicinstuderende hidtil har taget et lægevikariat på kandidatdelen, har det aldrig været en integreret del af studieforløbet og ikke noget, AU har givet orlov til, fastslår dekan på Health Allan Flyvbjerg.
»Jeg betragter et vikariat som en erhvervsrelevant bibeskæftigelse og ikke som en nødvendig del af uddannelsen,« siger han.

Og derfor behøver AU’s medicinstuderende ifølge dekanen ikke frygte for, om de kan nå at få den nødvendige erfaring, selvom fremdriftsreformen nu sætter en stopper for muligheden for vikariater.

»Argumentet for vikariaterne har været, at de studerende bliver mere garvede og trænede, når de skal ud i det virkelige liv. Og det er jo også et eller andet sted rigtigt, men vi har lige lavet en ny uddannelse med det sigte, at man skulle klædes meget mere på til at blive læge end tidligere,« siger Allan Flyvbjerg.

Dekanen henviser til revideringen af lægeuddannelsen i 2012, hvor der er blevet lagt klinikophold ind på hvert kandidatsemester. Tidligere var det begrænset til et enkelt semester.

»Muligheden for hands-on-erfaring er der, når man er så meget ude i klinikophold. Men man må være fremme i skoene og byde sig til. Man er nødt til at være aktivt opsøgende og bede om at blive involveret,« siger han.

Mere valgfrihed

Allan Flyvbjerg er dog ikke afvisende over for at kigge på mulighederne for mere valgfrihed på kandidatdelen.
»En negativ effekt af fremdriftsreformen er jo, at de studerende vitterligt bliver hindret i at lave fagrelevante aktiviteter ved siden af det krævede pensum,« siger han og nævner som eksempel frivilligt arbejde for nødhjælpsorganisationen International Medical Cooperation Committee.

Frihed til at lægge selvvalgte, relevante elementer ind i kandidatuddannelse kan dog kun være til stede i det omfang, de studerende stadig kommer igennem pensum og stadig på normeret tid, understreger han.

Det vil vel i praksis medføre en noget større arbejdsbyrde for de studerende, hvis der indenfor normeret tid skal være plads til at vælge for eksempel vikariat eller frivilligt ulandsarbejde?

»Ja, det ligger i sagens natur. Men vi vil også fremadrettet arbejde med nye undervisnings- og læringsformer, der vil imødekomme dette tidspres,« siger Allan Flyvbjerg.