AU's campus ligger øde hen

Der burde være et mylder af studerende på vej til forelæsning - eller fredagsbar. Der burde være masser af cykler i stativerne rundt om på campus. Og der burde være lys i kontorer og kantiner. Men der er øde på campus i Aarhus, efter at AU torsdag lukkede ned.

Fotos: Marie Groth Andersen

Torsdag lukkede Aarhus Universitet ned, som følge af regeringens beslutning om at lukke store dele af den offentlige sektor ned for at mindske risikoen for smitte med coronavirus. Studerende blev bedt om at blive hjemme, og samme besked fik hovedparten af universitetets medarbejdere.

Fredag var sidste dag, hvor studerende og medarbejdere havde adgang til universitetets bygninger og kunne hente bøger, udstyr eller andet, de skal bruge for at kunne passe deres studie eller arbejde hjemmefra. Klokken 14 blev dørene til universitetet nemlig låst i foreløbigt to uger.

Der plejer at være rift om pladserne i cykelstativerne på campus. Men i dag var de tomme.

Der var ingen flag foran Aulaen i dag, der ellers skulle have dannet rammen om konferencen Promoting Diversity at AU. Konferencen er ligesom en lang række andre arrangementer på AU udskudt.

Også ved Nobelparken var der øde i dag, bortset fra en håndfuld væltede cykler.

Og ingen sprøde croissanter eller bløde kanelsnurrer i Nobelparkens Deli lige foreløbigt.

Det Kongelige Bibliotek er ligesom resten af AU - og landets øvrige biblioteker lukket land lige nu.