Regnedrenge til fals for gennemskuelige priser

Udbuddet kunne godt være større, og en defekt kaffeautomat er svær at tilgive. Men retterne smager, og priserne er til at gennemskue hos Caf’Inn på Fuglesangs Allé.

Bjørn Vinding Andersen (tv) har sat sig for at teste kantinens sandwichudvalg, men ser misundelig ud, da Jesper Kjærgaard Graversen øser dagens varme ret, kylling supreme, op på tallerkenen. Kyllingen viste sig dog at være stegt til den tørre side. Foto: Anders Trærup
Foto: Anders Trærup

Anmeldt af: Jesper Kjærgaard Graversen, forretningscontroller hos iNANO, og Bjørn Vinding Andersen, projektøkonom hos AU Økonomi, ST.

Maden: Studenterlaugets kantine Caf’Inn på Fuglesangs Allé i Aarhus serverer én varm ret om dagen suppleret med salatbar, sandwich og sunde snacks. Fint nok, hvis retten er veltillavet. Men konceptet er lidt stramt efter vores mening, for hvis dagens ret ikke lige falder i ens smag, må man nøjes med sandwich eller salat.

I dag står der ’Kyllinge Supreme’ på menuen. Det dækker over en brystfilet med salt og peber stegt lidt til den tørre side. Hertil en salat med broccoli, bacon og en god, lidt spicy dressing samt stegte kartofler. Ganske velsmagende, selv om kyllingen havde fået for meget.

Vi smagte også en bagel med laks, feta, gulerødder, rødløg og dilddressing – et godt bud på en frokostsandwich. Ikke alle råvarer i salatbaren virkede friske, men mere, som om de kom fra en pose. Der mangler et lidt større udvalg af dressing, drys, humus og tzatziki, før salatbaren for alvor bliver interessant.

Udvalget af drikkevarer er fint, blandt andet er der en sodavandsautomat, så man slipper for at slæbe rundt på en plastikflaske. Vi skyllede dog frokosten ned med flaskevand.

Lidt dessert kan kantinen også byde på. I køleskabet er der skyr og frugt i mundrette stykker. Men vi valgte at teste de to kager på buffeten. En virkelig god, svampet muffin med blåbær og crunch på toppen. Om den var hjemmebagt eller bake-off, skal vi ikke kunne kloge os på, men det er også lige meget, for den smagte forrygende. Gulerodskagen med flødeostglasur var også fin og i en passende størrelse. Kritisk var det dog, at kaffeautomaten med latte og cappuccino var ude af drift. Det går jo ikke! Så vi blev tvunget ud i henholdsvis chai-te med mango og almindelig filterkaffe. Begge dele smagte dog ganske udmærket.

Prisen: Hos Caf’Inn betaler man en fast pris pr. 100 gram dagens ret eller salat. Og det er noget, vi kan forstå. I mange andre kantiner sjusser kantinepersonalet sig frem til en pris, som ikke altid er helt gennemskuelig. Men her er priserne helt åbenlyse, og det er et plus i vores bog. Vi slipper 114 kroner for en stor portion dagens ret med salat, en sandwich med salat og to vand. Vi giver en tier for et stykke kage og syv kroner for kaffen. Det er good value for Money.

Stemningen: Vi kan godt lide lokalerne, der er nye, åbne og lyse. Selve kantinen fungerer godt, og personalet var hurtige til at åbne en ekstra kasse, da der opstod kø. Der er udsigt til grønne arealer og mulighed for at gå udenfor og spise i solen.

Konklusion: Kantinens udvalg er ikke stort, men det, der er, smager fint. Det er ikke nogen kulinarisk oplevelse, som inspirerer til at prøve nyt. Det er simpel og enkel kantinemad. Vi spiser her gerne igen, hvis vi kommer på disse kanter, fx i forbindelse med et kursus, men det er ikke en frokost, vi vil køre langt efter. De gennemskuelige priser er dog et plus.

Karakterskala:

Mad: 1-5 Omnibus-logoer

1: Adr!

2: Frokosten glider kun lige ned

3: Ikke nogen kulinarisk oplevelse, men maden lukker munden på en knurrende mave

4: Glade smagsløg!

5: Mums! Her kommer jeg gerne igen …

Stemning: 1-3 Omnibus-logoer

1: Kedeligt/koldt/overfyldt/mennesketomt

2: Fint nok, men ikke vildt spændende

3: Hyggeligt – gid, at frokostpausen aldrig sluttede!

Er du brødflov, og har du kritiske smagsløg?

Så kan du blive kantineanmelder for en dag for Omnibus.

Du skal være studerende eller ansat på Aarhus Universitet og gerne madglad og madinteresseret, men som minimum skal du gå op i muligheden for at få et godt, veltillavet måltid mad på AU til en fair pris. Vi anmelder både maden og stemningen i kantinen.

Skriv til omnibus@au.dk