22. december: Der er intet så hyggeligt som at drikke Glühwein og spise Quarkbällchen

Athar Mounira Borjini studerer statskundskab og kommer fra Tyskland. Til jul glæder hun sig mest til julemarkeder og familiehygge.

Grafik: Astrid Reitzel

Omnibus’ julekalender:
Juletraditioner fra den store verden

Hver dag frem til juleaften kan du i Omnibus’ julekalender møde en af de mange medarbejdere og studerende på AU, som har en international baggrund.

Alle 24 fortæller, hvordan de skal fejre jul i år, og deler den bedste og værste juletradition fra deres hjemland. De fortæller også, hvad der irriterer dem mest ved den danske jul.

Hvordan skal du fejre jul i år?

Jeg skal fejre jul i Flensborg sammen med min mor. Vi plejer at se julefilm og spille brætspil i løbet af dagen. Vi forbereder maden sammen. Vi spiser raclette juleaften, som mange tyskere gør. Da jeg var barn, spiste vi altid and med rødkål og kartofler, men det syntes vi, at vi havde fået for meget af. Så vi ændrede det til raclette.

Hvad er den bedste/værste juletradition fra dit land?

Den bedste juletradition, da jeg var barn, var, at julemanden kom på besøg. Som voksen er det mest julemarkeder, jeg glæder mig til. Jeg synes, vi har et rigtig godt et i Flensborg. Der findes intet, der er mere hyggeligt, end at drikke Glühwein og spise Quarkbällchen, mens man er omgivet af en masse julepynt og julestemning.

Den værste tradition må være, at mange tyskere spiser kartoffelsalat med pølser juleaften og først spiser ’rigtig’ julemad den 25. december. Det har vi dog aldrig gjort i min familie. Jeg synes, det er en lidt mærkelig tradition, især fordi man stadig får gaver den 24. december og er sammen med hele familien. For et par år siden fandt jeg ud af, hvorfor mange tyskere spiser kartoffelsalat med pølser juleaften, og det giver egentlig god nok mening. I gamle dage var 24. december ikke en helligdag, så folk arbejdede hele dagen og havde derfor ikke tid til at forberede det store julebord. Så derfor lavede man noget, som alle kunne lide. Faktisk er juledag kun en halv helligdag i dag, så mange arbejder indtil klokken 13.00-14.00. Jeg skal selvfølgelig overhovedet ikke blande mig i, hvad folk spiser am heiligen Abend (juleaften). Men for mig er den 24. december den mest hyggelige dag på året, netop fordi man er sammen med hele familien, får gaver og spiser lækker julemad. Så at undvære mad-delen kunne jeg ikke forestille mig.

Hvad er det mest irriterende ved dansk jul?

Jeg elsker dansk jul! Da jeg er opvokset i det danske mindretal, har min familie også en del danske traditioner. At se julekalender og danse rundt om juletræet har vi altid gjort i min familie. Hvis jeg skulle nævne én lidt irriterende ting, er det måske, at alkohol fylder ret meget i danske juletraditioner, især på arbejdspladsen. Jeg drikker selv alkohol, men tænker, at det måske er lidt træls for mennesker, der af forskellige årsager ikke drikker.

-Fröhliche Weihnachten!

Omnibus’ julekalender: