2. december: BBQ, sommerfrugt, svømmeture og varme, lyse dage

Michelle Williams kommer fra New Zealand og er institutleder ved Institut for Fødevarer.

Omnibus’ julekalender:
Juletraditioner fra den store verden

Hver dag frem til juleaften kan du i Omnibus’ julekalender møde en af de mange medarbejdere og studerende på AU, som har en international baggrund.

Alle 24 fortæller, hvordan de skal fejre jul i år, og deler den bedste og værste juletradition fra deres hjemland. De fortæller også, hvad der irriterer dem mest ved den danske jul.

Hvordan skal du fejre jul i år?

Jeg skal fejre julen med min familie og venner i Auckland, New Zealand. På New Zealand er det sommer, så vi skal fejre den længste dag på året, have BBQ, spise en masse frisk sommerfrugt, svømme, gå ture og nyde de varme og lyse dage. Jeg kan næsten ikke vente …

Hvad er den bedste/værste juletradition fra dit hjemland?

Natuligt, på grund af den sæsonbestemte forskel, føles julen ikke ens i Danmark og New Zealand.

De værste newzealandske traditioner er nogle af de originale britiske traditioner; de fortsætter med at have juletræer i husene, selvom træerne dør virkelig hurtigt, taber deres nåle, og pynten falder af. Det er virkelig en meningsløs aktivitet. Det virker også ret meningsløst at have julepynt med sne og lys i butikkerne, når dagene er lange, og folk går rundt i shorts.

Den bedste tradition er, at mange mennesker tager på sommerferie lige efter jul, så de kan virkelig nyde tiden mellem jul og nytår med deres familier i det gode vejr.

Hvad er det mest irriterende ved dansk jul?

Mørket …

- Merry Christmas!