Rektor: Rapporten lever ikke op til grundlæggende principper for uafhængighed

Rektor Brian Bech Nielsen kalder tilblivelse af oksekødsrapport for et stærkt kritisabelt forløb. Og forventer, at ledelsen på ST kommer til bunds i sagen.

Rektor Brian Bech Nielsen er usædvanlig klar i mælet, når han i dag for første gang offentligt forholder sig den oksekødsrapport, som de seneste to uger har været omdrejningspunkt for en heftig debat i medierne.

Forskerne bag rapporten er blevet kritiseret for flere forhold. Senest har kritikken koncentreret sig om den indflydelse de interesseorganisationer, der har bestilt rapporten, har haft på udformningen af den endelige rapport.

"Lad mig slå fast, at vi på Aarhus Universitet til enhver tid står vagt om den uafhængige frie forskning – det skal der ikke kunne rejses tvivl om. Derfor tager vi denne sag særdeles alvorligt," lyder det fra rektor i et nyhedsbrev fra universitetsledelsen, der er blevet sendt ud fredag eftermiddag.

Uacceptabelt, at eksterne parter skriver dele af rapport

Rektor skriver videre:

"Gennem de seneste to uger har Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug (DCA) i Foulum været centrum for intensiv kritik af en omstridt rapport, som en gruppe forskere har udarbejdet i samarbejde med Landbrug & Fødevarer og Danish Crown."

"Ud fra det, der foreligger nu, er den omtalte rapport udarbejdet i et stærkt kritisabelt forløb, hvor der er sket brud på armslængdeprincippet. Rapporten lever ikke op til grundlæggende principper for uafhængighed. Det er blandt andet ikke acceptabelt, at eksterne parter skriver dele af rapporter, der udgives som rapporter fra Aarhus Universitet. Rapporten bryder endvidere med gældende retningslinjer på universitetet."

Sidst fastslår Brian Bech Nielsen:

"Jeg forventer, at Science and Technology omgående tager de nødvendige skridt for at komme til bunds i denne sag og drager de nødvendige konsekvenser."