Vis mig dit kontor – Niels Olof Bouvin

Lektor Niels Olof Bouvin har de seneste syv år været bidt af pastelfarvede ponyer, hvilket ikke er noget, man behøver at gætte sig til under et besøg på hans kontor på Institut for Datalogi.

Niels Olof Bouvin pyntede sin dør med post-its i alle regnbuens farver i forbindelse med et arrangement på instituttet for et par år siden, og siden har han besluttet sig for at lade udsmykningen være permanent. Fotos: Melissa Bach Yildirim.
Serie: Vis os, hvad du omgiver dig med, og fortæl lidt om, hvem du også er. Grafik: Astrid Reitzel

Døren ind til lektor Niels Olof Bouvins kontor er en af de mere kulørte på Institut for Datalogi. Men det er faktisk først, når Niels Olof Bouvin inviterer indenfor, at det for alvor bliver farverigt.

Hvilken genstand her på kontoret siger mest om dig som forsker?

”Det er de priser, der hænger på væggen. De er udtryk for den kudos, man får i faglige sammenhænge. Jeg er særligt glad for de undervisningspriser, jeg har fået de seneste år. I 2015 fik jeg prisen som bedste underviser på instituttet og sidste år prisen som bedste underviser på hele ST."

Hvad betyder de to priser for dig?

"Jeg synes, det er vældig sjovt og interessant at undervise, og at de studerende anerkender min undervisning, er en stor glæde."

Hvad tror du er grunden til, at du har fået den anerkendelse?

”Jeg er engageret i faget, og det er min motivation for at undervise. Hvis jeg fandt det dybt kedsommeligt, ville det sikkert også afspejle sig i den måde, jeg formidlede faget på."

Hvad er det, du gerne vil formidle?

”Jeg har kurser på både første år og på overbygningen, så det er lidt forskelligt. Men det er forståelsen for, hvordan tingene hænger sammen fagligt. Hvor udfordringerne ligger. Og i hvilke retninger man kan gå. Det er meget spændende, og jeg kan også se, at mine specialestuderende kommer fra de kurser. Typisk går de videre med de ting, vi har arbejdet med på kurserne."

Hvilken genstand her på kontoret siger mest om dig som person?

"Det er alle ponyerne, plakaterne og musikudstyret, alt det farverige."

Lad os begynde med ponyerne. Hvad får en tilsyneladende forholdsvis intelligent mand til at falde for pastelfarvede ponyer?

”Det var noget, der skete med den seneste generation af 'My Little Pony Friendship is Magic' (fantasy tv-serie, red.) fra november 2010. Foregangskvinden for denne generation, Lauren Faust, satte sig for at lave et show, som er – og jeg citerer: ”a show for girls that wasn’t stupid.” Hvilket lykkedes over al forventning."

"Serien, som stadig kører, har vist sig at have en utrolig bred appeal langt ud over den oprindelige demografi, som er seks- til tolvårige piger. Fanbasen i dag vil jeg skyde på er fifty-fifty med hensyn til kønsfordelingen og med et stort segment af voksne mennesker."

Hvad er det, der fascinerer dig?

”Jeg kan generelt godt lide animation, men denne serie er karakteriseret ved flere stærke aspekter. Den har for det første vældig gode karakterer, design, en god art direction og et godt tænkt univers. Og så er det simpelthen en munter og sjov serie. Jeg tror, det er en af de serier, hvor man med fordel kan se et par afsnit, før man indser, hvor fantastisk den er, men derefter er det svært ikke at blive hooked.”

Du taler om gode karakterer og fantastisk instruktion, men det er jo nogle lyserøde ponyer…

"Ja, det er rigtigt, og nogle af dem er også purpur! Fordi fanbasen er så stor, har den nye udgave af My Little Pony fået en del opmærksomhed fra akademia. Jeg tror, det var en forsker, der for en hel del år siden udtalte om My Little Pony: ”I have never seen feminism packaged this well before”."

"I My Little Pony Friendship is Magic er det lykkedes Lauren Faust at skabe seks centrale hovedpersoner, som alle er af hunkøn og stærke, men dybt forskellige i deres valg og tilgang til tilværelsen. Så bare det, at de har valideret, at man kan være pige på mange måder, er et af de appellerende aspekter ved serien."

Hvad er det, der interesserer dig ved at piger på den måde får en mulighed for at spejle sig og finde en form for identitet?

”Fra mit synspunkt er det a happy incident. Men for at vende tilbage til Laurens Fausts hensigt, så er det simpelthen et intelligent show, og det har været a fun ride at følge det gennem de sidste syv år. Nu har jeg også haft mulighed for at møde langt de fleste folk bag showet, da der er conventions verden over. Den største, jeg har været til, var med over 8.000 deltagere. Det var i Baltimore. Og en lige så givende ting er, at der omkring serien er opstået en kæmpestor fandom med en masse folk, som laver musik, film eller tegner. En masse kreativitet bliver manifesteret på den måde, og langt hovedparten af de billeder, der hænger på væggen, er fanreaktioner."

Niels Olof Bouvin fortsætter:

"En anden meget vigtig ting ved at se serien er hele diskussionen om de enkelte afsnit. Der er store online-fora, hvor man sidder og chatter live, når episoderne bliver sendt."

Hvilken pony er din favorit?

"Det er Rarity, som i et konventionelt pigeshow utvivlsomt ville være en skurk, fordi hun er meget målbevidst. Men i Lauren  Fausts univers bliver det spundet positivt, at Rarity er en benhård business-pony! Men det, der gør den helt store forskel, er, at Rarity har en fantastisk voiceactor i Tabitha St. Germain."

Hvad siger kolleger eller studerende til ponyerne på dit kontor?

”Jeg tror, de synes, det er morsomt. Da jeg fik underviserprisen i 2015, var en af kommentarerne i udtalelsen, at det var distraherende, at jeg altid havde en pony-T-shirt på til forelæsningerne. Men at jeg endelig ikke måtte holde op!"

Niels Olof Bouvin har ikke den mest inspirerende udsigt fra sit kontor. Derfor har Bouvins tidligere ph.d.-studerende, Mads Darø Kristensen, der deler sin tidligere vejleders interesse, foræret ham lidt ponypynt til at klistre på ruden.