Omnibus prik

Flere end nogensinde har fået tilbudt en studieplads på Aarhus Universitet

7.612 ansøgere er blevet tilbudt en studieplads på AU. Sproguddannelserne er fortsat i fald, mens nye uddannelser på AU’s campus i Viborg bringer optagelsestallet op.

Psykologi topper listen: Disse uddannelser kræver det højeste karaktergennemsnit på AU

Det har i år krævet et karaktergennemsnit på mindst 10,7 for at komme ind på psykologi på Aarhus Universitet gennem kvote 1. Se listerne over de højeste og laveste adgangskvotienter på AU her.

Overblik: Se her, hvilke studier der fortsat har ledige pladser

Der er fortsat flere ledige pladser på en række uddannelser på Aarhus Universitet. Ansøgningsfristen er 1. august. Find overblikket her.

Se her hvilke specialekonkurrencer du kan deltage i, inden afhandlingen går helt i glemmebogen

Har du lige afleveret speciale? Så sidder du formentlig med en masse værdifuld viden og resultater, der udover en eksamenskarakter også kan høste både priser og pengepræmier. Få her et overblik over de aktuelle specialekonkurrencer, du kan deltage i hen over sommeren.

Højgravid studerende fik afslag på at få ekstra tid til eksamener trods graviditetsgener

Jurastuderende Katja Knudsen søgte sidste år om at få ekstra tid eller enerum til tre skriftlige stedprøver, da hun på eksamenstidspunktet ville være omkring to uger fra sin termin og var besværet af sin graviditet. Blandt andet havde hun en nerveforstyrrelse i fingrene, der gjorde det svært at skrive på computer. Hun fik afslag – også på sin klage og står nu tilbage med spørgsmålet: Hvis ikke hun kunne få dispensation, hvad skal der så til?

Arkæologistuderende bytter sommerferien ud med at få romersk jord under neglene

Mens mange studerende holder sommerferie, er en gruppe arkæologistuderende trukket i arbejdstøjet for at arbejde på en udgravning ved Via Appia syd for Rom. Her arbejder de med deres underviser lektor emerita i klassisk arkæologi Birte Poulsen på en udgravning, man først antog var en villa tilhørende en berygtet romersk politiker, men som måske er en helligdom fra 1. århundrede før vor tidsregning.

AU-konference om Thailands flora får royalt besøg

I næste uge er Aarhus Universitet vært for en konference om Thailands flora, som får prominent besøg af Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Maha Chakri Sirindhorn af Thailand. Flere AU-botanikere har været dybt involveret i at kortlægge Thailands flora og projektet, der har stået på siden midten af 1960’erne, nærmer sig nu sin afslutning.